Hopp til innhold

Elbilprodusenten Buddy er konkurs

Dermed er det slutt på all elbilproduksjon i Norge.

ELBILER, Buddy

Buddy er en norsk elbil, produsert på Økern i Oslo. Fredag begjærte selskapet som produserte bilen seg konkurs.

Foto: Holm, Morten / SCANPIX

Det er det norske elbilselskapet Pur Mobility, tidligere kjent som Elbil Norge som begjærte seg konkurs fredag ettermiddag. De produserer blant annet elbilen Buddy.

Selskapet har trappet ned over noe tid. I slutten av 2010 var det 46 ansatte, mens det i dag er 33 ansatte ved fabrikken på Økern i Oslo som mister jobben.

Per september 2011 hadde Buddy en markedsandel i Norge på 26 prosent og nesten 50 prosent i elbilhovedstaden Oslo, opplyser Norsk elbilforening på sine nettsider.

Slutt på elbilproduksjon i Norge

Ifølge styreleder Snorre Sletvold i Norsk Elbilforening har ikke Pur Mobility klart å drive økonomisk forsvarlig, og har 70 millioner kroner i gjeld.

– Markedet har blitt langt tøffere enn tidligere. De har konkurrert med store bilprodusenter som Nissan og Peugeot.

Konkursen betyr slutten på all produksjon av elbiler i Norge.

– Dette er veldig trist. Buddy har vært en solid aktør, og har i tillegg vært med på å skape det norske elbilmarkedet, sier Sletvold til NRK.

Kan miste garantien

Tidligere i år begjærte også elbilprodusenten Think seg selv konkurs. Selskapet slet lenge med likviditetsproblemer og var en rekke ganger nær ved å gå under.

– Det er synd at to norske elbilprodusenter går konkurs på under ett år. Det er for dyrt å produsere i Norge, særlig siden vi ikke den kostnadseffektive samlebåndsproduksjonen de store produsentene har, sier Slettvold.

Ifølge han kan konkursen kan gå utover dem som har kjøpt elbil.

– De kan miste sin garanti på produktet de har kjøpt. De må da ut å shoppe garantideler på det åpne markedet, avslutter han.

I 2007 produserte selskapet på Økern 5-6 biler i uken. Rundt 1100 personer eier i dag en Buddybil, ifølge Norsk Elbilforening.