Hopp til innhold

Elbiler med passasjer får bli i kollektivfeltet

Statens vegvesen endrer vedtaket om å kaste ut elbilene fra kollektivfeltet på E18 mens de rehabiliterer tunneler. Elbiler vil få tilgang til kollektivfeltet likevel så lenge flere kjører sammen i bilen. Samtidig utvides området, nå gjelder det også Bærum.

Elbil

TO I BILEN: Dersom flere sitter i bilen blir man ikke kastet ut av kollektivfeltet, melder Statens vegvesen.

Foto: Trine Bråthen / NRK

Etter at Statens vegvesen forrige uke bestemte seg for å kaste ut elbilene av deler av kollektivfeltet i Oslo mens de pusser opp ti tunneler, oppstod det full forvirring om hvorvidt de hadde myndighet til å gjøre det.

– Jeg mener de misbruker den myndigheten de har ved å be om å stenge kollektivfeltet på E18 for elbiler, sa samferdselsbyråd i Oslo, Guri Melby til NRK.

Justert etter debatt

Nå justerer Statens vegvesen vedtaket og vil tillate kompiskjøring i kollektivfeltet på E18. Samtidig utvider de området hvor elbilene kastes ut om de ikke har flere i bilen.

På strekningen mellom Sandvika og Filipstad får ikke elbiler uten passasjer tilgang mellom 7 og 9 inngående og mellom 14 og 18 utgående.

– Men elbiler med passasjer får tilgang. Saken har skapt debatt. Vi har diskutert det og sett nærmere på saken og funnet ut at dette kan være en løsning, så får vi se hvordan dette vil fungere, sier avdelingsdirektør i Statens vegvesen, Ing-Cristine Ericson.

Restriksjonene kan bli utvidet

Tunneloppgraderingen vil pågå fram til 2020, men belastningen for trafikantene vil bli tyngst i 2016 og 2017. I denne perioden vil tunnelarbeidet medføre en kapasitetsreduksjon på 55 prosent langs Ring 3.

Statens vegvesen sier de følger situasjonen nøye og foretar løpende vurderinger. De sier det kan bli nødvendig å utvide periodene med restriksjoner når arbeidene med Granfosstunnelen starter høsten 2015.