– Det er ikke aktuelt å kaste elbilene ut av kollektivfeltet i Oslo. Vi mener det er viktig å beholde de fordelene som elbilene har, sier samferdselsbyråd Guri Melby (V).
For selv om en ny telling fra Statens vegvesen viser at hele fire av fem kjøretøy i kollektivfeltet er elbiler, vil byråden heller se på nye løsninger som skal forhindre kø i kollektivfeltet.
– I Oslo setter vi nå i gang en utredning i samarbeid med Statens vegvesen som skal se på muligheten for et eget miljøfelt i tillegg til kollektivfeltet, sier Melby og legger til at miljøfelt er spesielt aktuell på de store innfartsårene til Oslo.
I går kom det fram at statssekretær i Samferdselsdepartementet, Bård Hoksrud, ikke vil fjerne elbilene fra kollektivfeltet med mindre initiativet kommer fra de aktuelle kommunene selv.
- Les også:
- Les også:
Foreslår å fjerne fritak for bompenger
Daglig kjører det omtrent 1.350 elbiler, 120 busser og 100 drosjer i kollektivfeltet, ifølge tellingen.
– Også elbiler tar plass på veien, og det er ikke et mål at folk skal bruke elbil istedenfor å gå, sykle eller reise kollektivt, sier Melby.
Derfor mener Melby at det er viktig å være åpen for forandringer, men mener at endringene må gjøres gradvis.
Hun foreslår at fritak for bompenger kan vurderes på nytt.
– I Oslo går mellom 60 og 80 prosent av bompengene til å videreutvikle kollektivtilbudet. Denne dugnaden for kollektivtrafikken bør elbilister også delta i, mener Melby
Saken fortsetter under bildet.
Flere elbiler i trafikken
Telingen fra Statens vegvesen viser at det i perioder er opp til 85 prosent elbiler i kollektivfeltet på E18 mellom Blommenholm og Høvik.
Det er første gang Vegvesenet har gjort en slik telling av elbiler. En ny telling vil bli gjort i høst, sier Allan Stokke ved Trafikkseksjonen i Statens vegvesen Oslo.
– Det er imidlertid klart at det har blitt mange flere elbiler i trafikken og at dette fører til mer trafikk i kollektivfeltene enn før, sier Stokke.
I seg selv er ikke økningen problematisk fordi elbilen utgjør en liten andel av den totale biltrafikken, sier Stokke. Han presiserer at trafikktellingen utelukkende er en registrering.
- Les også: