Mange norske romfolk er analfabeter, og mange av elevene i voksenopplæringen går på trygd. Likevel er fraværet i perioder så høyt at undervisningen ofte må starte på nytt og ikke kommer videre.
– Vi har ingen sanksjoner dersom man ikke møter opp. Vi har ingen økonomiske sanksjoner, og vi har heller ikke noe ønske om å stenge elever ute selv om de har et ustabilt oppmøte, sier Gørild Steen, rektor ved Oslo Voksenopplæring Skullerud.
Lære å lese og skrive
Etter tidligere å ha villet tvangsfornorske sigøynere og rom, har norske myndigheter de siste årene forsøkt å hjelpe uten å kreve at de oppgir sin kultur.
– Opplæringen har som hovedoppgave å styrke roms kompetanse på lesing, skriving, regning og IKT, sier Gørild Steen.
Rom-prosjektet i Oslo har kostet 20 millioner kroner de siste fem årene. Mesteparten av dette er gått til Voksenopplæringstiltaket på Skullerud. Resultatene av pengebruken er få og små, viser en gjennomgang NRK har gjort av rom-tiltakets egne årsrapporter.
Les Oslo kommunes rapporter om undervisning av romfolk
Også i 2008 fortalte NRK at få brukte dyr voksenopplæring for romfolk.
Elevene møter sjelden til underundervisning fordi de reiser store deler av året.
– Fjernundervisning er et tiltak vi vurderer, og har vurdert. Vi har prøvd det ut i et lite omfang med svært varierte resultater, sier Gørild Steen.
Artikkelen fortsetter under bildet
Skal evalueres
Fornyingsdepartementet vil nå evaluere vokseopplæringen og handlingsplanen for å bedre levekårene for rom i Oslo.
– Ja, det er et arbeid på gang nå i departementet for å legge opp til evaluering av handlingsplanen i 2013. Så det kommer til å bli satt i gang så raskt som mulig, sier Ragnhild Vassvik Kalstad, statssekretær i Fornyings-, administrasjons- og kirkedepartementet.
- Les mer: Rom - en norsk hodepine
Norge kritiseres for tiltak
Reisingen er en viktig del av romenes kultur, og det norske utdanningssystemet er kritisert av Den europeiske menneskerettighetskommisjon to ganger for ikke å ta hensyn til romfolkets reisekultur, både i 2002 og i 2005.
Stater kan plikte å forskjellsbehandle grupper for å korrigere for ulikheter mellom dem.
Dette presiseres i en rapport advokatfirmaet Simonsen har gjort på oppdrag fra Kunnskapsdepartementet om forholdet mellom nasjonal og internasjonal rett på opplæringsområdet for romfolket.
Når retten og plikten til utdanning ikke oppnås har statene en forpliktelse til å utforme tiltak for å rette på det, heter det i rapporten.
- Les hele: Simonsen-rapporten