– Taxinæringen trenger en fornyelse

Utradisjonelle taxiselskaper som etablerer seg i Oslo har skapt stor misnøye, men Forbrukerrådet mener at det må lages rom for nytenkning.

Den omstridte drosjetjenesten Uber

Uber kan være en reell utfordrer for taxinæringen, men først må lovverket gi plass for slike tjenester, mener Forbrukerrådet.

Foto: KAI PFAFFENBACH / Reuters
Rushda Syed
Journalist

– Når en bestiller bil via for eksempel Uber, får man opp bilde av sjåføren og vurderinger fra andre passasjerer, og prisen er fastsatt på forhånd. Det er tilgjengeligheten på informasjon som gjør taxiappen Uber populær, sier fagdirektør i Forbrukerrådet Anne Haabeth Rygg.

Benytter man seg av appen kan man fritt velge både bil og sjåfør , og prisen blir bestemt før turen er i gang. Mange i taxinæringen mener selskapet driver ulovlig. Mandag ble Uber anmeldt av Oslo kommune, for blant annent mangler på løyver for sine sjåfører.

Forbrukerne sender signal til næringen

Anne Haabeth Rygg

– Taxinæringen er en bransje med behov for stor opprydning, sier Anne Rygg og utelukker ikke at neste års drosjelovgivning vil inkorporere tjenester som Uber og Haxi.

Foto: Kjell Håkon K. Larsen / Forbrukerrådet

Forbrukerrådet har så langt ikke tatt noen vurdering av apper som Uber som prøver å etablere seg i hovedstaden, men har forståelse for at de utvikles og er interessante for forbrukerne

– Det er en spennende og ny type tjeneste som vokser frem, sier Rygg.

Hun mener at kundenes bruk av disse tjenestene er et signal til både drosjenæringen og myndighetene.

– Forbrukerne ønsker fornyelse av det ordinære taximarkedet, og det er en beskjed til myndighetene om at vi trenger endring. Disse tjenestene hadde ikke vokst frem dersom forbrukerne ikke ønsket dem, påpeker Rygg

Ny ordning neste år

Hverken forbruker- eller drosjelovgivningen har dekning for slike tjenester, da de ikke var til stede da lovverket sist ble endret. Bruken av slike tjenester kommer fordi forbrukerne ønsker dem, og da må lovgivningen gi plass.

Til neste år skal Regjeringen komme med ny ordning for løyver og løyvemyndighet. Forbrukerrådet ser ikke bort ifra at det blir laget rom for tjenester som Uber og Haxi.

I stedet for å gå i angrep mot slike tjenester, bør man heller se på hvordan de kan innarbeides inn i lovgivningen. Det er bedre for forbrukerne, sier Rygg

Taxinæringene er ikke redde for konkurransen

Atle Hagtun byline

Drosjelovgivningen settes på spill når aktører som ser bort fra kravene som stilles, slippes til, sier Atle Hagtun.

– Drosjenæringen er ikke redd for hverken diskusjonen eller konkurranse, men da skal det være på like vilkår, det sier Atle Hagtun, redaktør i Norges Taxiforbund.

Drosjenæringen er uenig i Forbrukerrådets synspunkter om lovgivningen. Ifølge dem er dagens lovgivning til hensyn for forbrukerne og er med på å sikre et drosjetilbud som en del av kollektivpolitikken. Det viktigste for drosjenæringen er at kundene får tak i drosje når det trenges

– Men vi kan ikke akseptere at noen sniker seg inn bakveien, kjører uten å følge loven, så blir næringen sittende igjen og betale moms og skattene, sier Hagtun.