NRK Meny
Normal

Det koker på bussene

Mange passasjerer plages av altfor varme busser og klimaanlegg som ikke fungerer. Enkelte pendlere er blitt så lei varmen at de har kjøpt seg bil i stedet.

På Ruters busser skal det være behagelige 22 grader, vår reporter viser at det er langt fra virkeligheten.

På Ruters busser skal det være behagelige 22 grader. Vår reporter viser at det er langt fra virkeligheten.

I ettermiddagsrushet i dag målte NRK 30 grader i bussen som var på vei til Tonsenhagen. Passasjerne følte seg kokt.

– Jeg syns det er veldig varmt og får vansker med å puste. De kunne godt hatt et vindu her eller et bedre klimaanlegg, sier Ayoub Asskali.

Thomas Sannes

– I løpet av en dag møter du alltid én varm buss, sier passasjer Thomas Sannes.

Foto: Else Karine Archer / NRK

Han er ikke alene om å reagere på busser som blir for varme i sommervarmen.

– Jeg tar veldig mye buss og stort sett i løpet av en dag møter du alltid én varm buss. Man blir sittende oppå andre mennesker som også er gjennomvåte, sier Sannes.

700 timer på bussen

I fjor tilbrakte han til sammen 700 timer på buss. For Thomas Sannes ville gjerne satse på kollektivtransport da han og familien bosatte seg på Gjerdrum. Men det ble raskt en svett affære. For å komme til jobb på Fornebu må han bytte buss tre ganger.

– Når du sitter på en buss er det fint med sirkulasjon i luften, men det kommer ikke noe vind ut i det hele tatt fra luftekanalene.

Mange plages

Gro Tvedt Andersen

– Jeg beklager at det er varmt på bussene, sier Gro Tvedt Andersen, kommunikasjonsrådgiver i Ruter.

Foto: Else Karine Archer / NRK

Ruter er fullt klar over at noen busser er for varme. De får jevnlig klager, blant annet på sidene deres på sosiale medier.

– Jeg beklager at det er varmt på bussene, det skal være behagelig å ta buss, og det gjelder også temperaturen, sier Gro Tvedt Andersen, kommunikasjonsrådgiver i Ruter.

Sjåføren kan ikke hjelpe

I sommerhalvåret skal temperaturen ligge på 22 grader i bussene. Alt reguleres automatisk, så det hjelper ikke å klage til bussjåføren.

Ifølge Unibuss, som et av busselskapene Ruter bruker, er det en utfordring å holde den ideelle temperaturen til enhver tid. Store glassflater, mange dører som slipper inn varme og fulle buss kan by på problemer.

– Klimaanleggene skal virke på alle busser. Vi tar opp dette i møtene med våre operatører hver vår. Vi vil gjerne ha beskjed om hvilke ruter dette dreier seg om så vi kan ordne opp, sier Andersen.

30 grader

Men for Thomas Sannes er ikke dette bra nok. Til slutt ble han så lei av å sitte på varme busser at han dro til bilfohandleren.

– Nå har jeg sluttet å ta bussen og kjøpt en bil i stedet. Man blir sliten når man kommer på jobb etter å ha vært på bussen når det er slik, sier Sannes.

Varmt på gamle tog

Også på togene kan det bli varmt i sommer, selv om problemet er blitt vesentlig mindre de siste årene. På de gamle lokaltogene, kan ventilasjonsanleggene av og til svikte.

– Dessverre kan det fortsatt skje. Fordelen på disse togene er at det går an å åpne vinduene. Men er det 28 grader ute, så blir det jo 28 grader inne om du åpner vinduet, så vi prøver å kontrollere ventilasjonsanleggene så godt som mulig, sier kommunikasjonsrådgiver i NSB, Håkon Myhre.