Derfor trenger Oslos tunneler oppussing

Hull i veggene og dårlig veibane er bare noen av årsaken til at vegvesenet skal bruke fem år på å oppgradere ti tunneler i Oslo.

Kumlokk, teknisk utstyr og dårlig betong er også blant det som skal skiftes ut når Statens vegvesen skal bruke fem år på å pusse opp ti av Oslos tunneler.

Smestad-tunnelen er den første som skal oppgraderes, og onsdag kveld fikk NRK være med på befaring inne i tunnelen.

  • Les om alt om hva som skal gjøres i hvilke tunneler HER
Linn Kulberg Knutsen

Linn Kulberg Knudsen i Statens vegvesen viste NRK rundt i Smestad tunnelen onsdag kveld.

Foto: Kaja Staude Mikalsen / NRK

Store hull i veggene og oppsmuldret betong er av de mest synlige skadene, men også det som ikke er like synlig i det man passerer gjennom tunnelen skal skiftes ut.

– Alt det tekniske og alle kabler skal skiftes ut. Det er store mengder med kabler og tekniske installasjoner som man ikke legger merke til når man kjører gjennom tunnelen, forteller Linn Kulberg Knutsen i Statens vegvesen.

Også overvåkningsutstyret i tunnelen skal forbedres, og det skal blant annet installeres ledelys som skal vise vei ved brann og røykutvikling.

Store hull

STORE HULL: Gjennom den 500 meter lange Smestadtunnelen er det store hull i tunnelveggene som må repareres.

Foto: Kaja Staude Mikalsen / NRK

Har truffet taket på tunnelen

Ifølge vegvesenet er Smestad-tunnelen lav i forhold til andre tunneler, noe som har ført til mye skader i taket. Ved inngangen kan det nesten se ut som om en lastebil har kjørt rett i taket.

– Det kommer av at det er store biler som har skrapet oppe i taket. Det kan være ting som stikker opp fra lastebilene. Dette er en lav tunnel, og den er på kanten av det som kreves av frihøyde, sier Kulberg Knutsen.

– Hva er mest krevende?

– Det er nok rehabiliteringen av betongen i veggene. Der skal vi bruke en metode som kalles vannmeisling. Det er en veldig, veldig kraftig høytrykksspyler for å ta bort dårlig betong, sier Kulberg Knutsen.

Smestad-tunnelen

I åpningen av tunnelen er det tydelig merker av en lastebil som har truffet taket i tunnelen.

Foto: Kaja Staude Mikalsen / NRK

– Kjør kollektivt!

Arbeidet med tunnelen starter 1. juni, og da vil østgående løp være stengt. Rundt årsskiftet 2015/2016 flyttes trafikken over i østgående løp, og arbeidene fortsetter da i det vestgående.

I forbindelse med dette vil kapasiteten gjennom tunnelen reduseres med mer enn 50 prosent.

– Vi kan ikke tilby en omkjøringsvei der det ikke er mye trafikk. Vegnettet i Oslo er allerede veldig belastet. Vi informerer folk, og ber de som har mulighet om å velge kollektivtrafikk. Vi legger til rette for kollektivtrafikk, nødetater og utrykningskjøretøy, sier Kulberg Knudsen.

Store skader i taket

ØDELAGT TAK: Taket i Smestadtunnelen er slitent og trenger også en oppgradering for å forbedre tunnelsikkerheten.

Foto: Kaja Staude Mikalsen / NRK