Ved Senter for økonomisk forskning i Trondheim har de kalt fenomenet «osloeffekten», skriver Aftenposten.
Mer effektiv i Oslo
Ifølge forskerne driver Utdanningsetaten osloskolene mer effektivt enn andre skoleeiere fordi de vet mer om bakgrunnen til elevene.
Ved Nordtvet skole i Oslo og Høvik verk skole i Bærum trekker rektorene fram tidlig innsats og oppfølging i de første skoleårene som viktige bidrag til suksess.
- Vi legger stor vekt på begrepstrening, oppklarer og repeterer, sier rektor Marit Mathiesen ved Nordtvet skole til Aftenposten.
Skolebidragsindikator
Utdanningsetaten gikk i 2005 til Statistisk sentralbyrå for å kartlegge skolens effekt på elevenes læring, uavhengig av familiebakgrunn.
- Vi får på denne måten vite mer om hva som kjennetegner skoler hvor elevene presterer godt ut fra sine forutsetninger, forklarer direktør i Utdanningsetaten, Astrid Søgnen, i avisen.
På forskerspråket har de kalt beregningen- skolebidragsindikator.
- Alle må møtes med høye ambisjoner
Selv om skolene i Oslo presterer godt i forhold til sine utfordringer må ikke skolene slutte og arbeide mot bedre resultater mener Søgnen. Hun tror skolene i hovedstaden trenger å jobbe mot økt kvalitet og likeverdig opplæring.
- Alle elever skal møtes med høye ambisjoner. Skolen må sikre at alle elever får realisert sine anlegg uavhengig av familiestatus, sier hun til Aftenposten.
Ifølge Utdanningsdirektoratets resultater av de nasjonale prøvene for 2008 er forskjellen mellom norske skolene små, sett i et internasjonalt perspektiv.
Det er allikevel betydelige forskjeller mellom skoler, som i hovedsak har sammenheng med forskjeller i elevenes sosiale bakgrunn.
Les mer om nasjonale prøver på: