Hopp til innhold

Dårlige erfaringer med TT-selskap

Det svenske selskapet Samres fikk anbudet på TT-kjøringen i Oslo, selv om det tidligere fått massiv kritikk for lignende tjenester i hjemlandet.

Skoletaxi

Transporten av funksjonshemmede til skole og jobb har ikke fungert som den skulle siden det svenske selskapet Samres tok over fra nyttår. (Arkivbilde)

Foto: Espen Øyen / NRK

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

Funksjonshemmede og mange pårørende har fortvilt de siste dagene. Transporten til skole og arbeid har vært uforutsigbar og det har nesten vært umulig å komme igjennom på telefon til det nye driftselskapet Samres.

De ansvarlige i Oslo kommune mener dette er innkjøringsproblemer.

I den svenske kommunen Borlänge i Dalarne er erfaringen en annen.

– Man kan ha forståelse for at det er problemer i innkjøringsfasen, men problemene har fortsatt også etter oppstarten, sier Doris Brodén. Hun var inntil nylig leder i omsorgsnemnda i Borlänge kommune.

Hvilke erfaringer har du med Samres? Diskuter under artikkelen.

Vil avvikle

Kommunen har benyttet Samres til TT-tjenester etter at hele Dalarne fylket inngikk en avtale med dem for rundt tre år siden.

– Noen ganger har det ikke kommet biler i det hele tatt selv om man har ringt og bestilt. De påstår til og med at bilen har vært der selv om den ikke har det. Og noen ganger har det kommet to biler selv om det bare skulle kommet en, sier Brodén.

Hun har lenge hatt lyst til å avvikle kontrakten med Samres, men har foreløpig ikke fått med seg fylket på det.

– Hva tenker du om at Oslo kommune har inngått en lignende avtale med Samres?

– Jeg håper de har skrevet en bra avtale. Men det hadde jo ikke vært så dumt om de spurte noen av kommunene i Sverige om deres erfaringene med selskapet, sier Brodén.

Klar over kritikken

Oslo kommune var klar over at Samres også har fått lignende kritikk i mange svenske kommuner og står fast ved at de har gjort det rette valget.

– Vi sjekket ut referanser som oppga at Samres er et veldig dyktig kjørekontor og at de er veldig systematiske, sier prosjektleder for TT-anskaffelser Hedda Aas.

Aas sier Oslo kommune visste at selskapet har fått kritikk i hjemlandet. Men det spilte ikke inn da de valgte å signere en langsiktig avtale med Samres.

Aas holder fast på at Samres er det rette valget for Oslo, og mener at alt trøbbelet denne uken skyldes innkjøringsproblemer.

Administrerende direktør Bjørn Falk i Samres sier at man må skille mellom kritikken mot selve samkjøringsordningen og de problemene selskapet har hatt med TT kjøringen under oppstarten i Oslo.

– Sint på samkjøring

– I Oslo har vi nå problemer i form av at mange av de faste reisene ble meldt veldig sent inn til oss. Det forårsaket problemer når vi skulle i gang med full virksomhet mandag, men dette er oppstartsproblemer, sier Falk.

Han mener at mange egentlig er kritiske mot å samordne reiser slik at en bil kjører og henter flere personer på samme tur.

– Når det gjelder kritikken mot samordning av reisene, så er det dette Oslo kommune har gitt oss i oppdrag å gjøre. Det er ikke alle reisende som liker samordningen og da fører det til kritikk mot oss, avslutter Falk.