Hopp til innhold

Damplokomotiv fra Svalbard til Sørumsand

Et 107 år gammelt lokomotiv på åtte tonn er kommet hjem til togentusiaster i Sørumsand.

Lokomotivet er fraktet fra Svalbard til Sørumsand. Arbeidet med å pusse opp toget vil ta omtrent 300 timer.

BLIR SOM NYTT: Det gamle lokomotivet har ikke fått en skikkelig overhaling siden 1982. Nå skal det rustes opp for 500 000 kroner.

Det er togsentusiastene som driver veterantoget «Tertitten» som skal restaurere det gamle damplokomotivet.

– Det her har vi sett fram til ei stund. Det er vel tre år siden vi begynte å snakke om å få lokomotivet hit, sier Eirik Kristoffersen, kulturhistoriker og driftsbestyrer på Urskog-Hølandsbanen «Tertitten».

Damplokomotivet har fraktet kull på verdens nordligste jernbane.

Ut på lang reise

Lokomotivet kom til Ny-Ålesund i 1917, og var i drift fram til 1950-årene. I 1982 ble det pusset opp og har vært en viktig turistattraksjon, men siden da har ingenting blitt gjort.

I januar satte lokmotivet ut på det som antagelig er den lengste reisen det har gjennomført. Først med båt fra Ny-Ålesund til Tromsø. Deretter på trailer gjennom Sverige til Sørumsand i Akershus.

Ekspertene i Sørumsand

At det ble Sørumsand er ingen tilfeldighet. I miljøet rundt Urskog-Hølandsbanen, eller «Tertitten» som det kalles på folkemunne, befinner det seg unik kompetanse.

– Det er en stor anerkjennelse av ekspertisen vår at toget kommer hit. Det er ei ordentlig fjær i hatten, sier Eirik Kristoffersen.

Det er estimert at arbeidet vil ta rundt 300 timer og koste opp mot 500 000 kroner.

– Lokomotivet skal bli flott. Det skal det absolutt bli. Målet er jo ikke å få det så nytt som mulig. Historia skal jo vises i det. Vi har litt arbeid foran oss.

tog Ny-Ålesund

Sånn sto toget i Ny-Ålesund på Svalbard.

Foto: Torill Ustad Stav / NRK