Hopp til innhold

Dagligvarebutikker må skjerpe prismerkingen

Flere dagligvarebutikker mangler prismerking på hyllene og blir bedt om å skjerpe rutinene etter at Forbrukerombudet gjennomførte kontroll i juni. Dagligvarebransjen lover bedring.

Butikkhylle

FEIL PÅ HYLLEKANTEN: I butikkene til Meny og Coop Extra ble det også funnet avvik mellom prisene i hylla og kassepris. Kontrollen ble foretatt i butikker fra sju av de største dagligvarekjedene: Bunnpris, Coop Extra, ICA, Kiwi, Meny, Rema 1000 og Rimi. Illustrasjonsbilde.

Foto: Tore Meek / Scanpix

Jo Torkel Gjedrem

BER BRANSJEN SKJERPE SEG: Jo Gjedrem er fungerende forbrukerombud.

Foto: CF-WESENBERG

Forbrukerombudet har kontrollert sju butikker i Oslo.

– I alle butikkene var det et problem at ikke alle varene var merket med pris. I to av butikkene var prisen feil, enten lavere eller høyere, sier fungerende forbrukerombud Jo Gjedrem.

Butikkene har fått brev fra ombudet med beskjed om å skjerpe rutinene for prismerking. Kontrollene ble foretatt etter at ombudet hadde fått mange henvendelser fra forbrukere som irriterte seg over feilprising eller manglende prislapp på varer.

Det er påbudt å merke varer i butikker med pris, og prisen skal være korrekt.

Folk irriterer seg

– Det er alvorlig for oss som vil være prisbeviste forbrukere. Hvis vi ikke får oppgitt pris eller riktig pris er det vanskelig å gjøre fornuftige valg, sier Gjedrem.

Han innrømmer at de har kontrollert for få butikker til å dra en konklusjon, men ser det i sammenheng med mange klager fra forbrukere den siste tiden.

– Det er bransjeproblem. Det er viktig at bransjen tar tak i det. Forbrukerne forventer å få riktig pris på varene.

Han viser også til at det ble gjort et stort tilsyn for noen år siden der de avdekket liknende problemer i mange matbutikker. Det ble bedre etter det, mener Gjedrem.

– Forbrukere irriterer seg over det. Og vi har et inntrykk av at prismerkingen har sklidd ut igjen.

Dagligvarebransjen beklager prisfeil

Direktør Dagligvare VIRKE, Ingvild Størksen

LOVER BEDRING: Direktør for dagligvare i Virke Ingvill Størksen.

Foto: Virke

– Det beklager vi. Det skal ikke være sånn, sier direktør for dagligvare i Virke, Ingvill Størksen.

Hun sier feilene oppstår fordi prisene endrer seg ofte i butikkene på grunn av konkurransen i bransjen.

– Da er det utfordrende å holde hylle- og kassepriser ajour.

Men Størksen lover bedring.

– Ved innføring av elektroniske hyllekanter vil det være lettere å holde prisene ajour.

Hyllekantene sørger for at prisene i kassen og på hyllene er de samme. Ifølge Virke har noen kjeder allerede innført de elektroniske hyllekantene, mens andre jobber med det.

Størksen tør ikke love at det blir helt feilfritt i hyller og på plakater.

– Målet er at man skal unngå at slike feil skal oppstå, men å unngå det fullstendig tror jeg er vanskelig.