Cruiseskip forurenser oslolufta

Ifølge Bellona bruker cruiseskipene 30 tonn drivstoff hvert døgn når de ligger til kai. Det tilsvarer utslippene til 13 000 biler. Nå kritiserer de Oslo kommune for manglende satsing på landstrøm.

Ifølge Bellona bruker cruiseskipene 30 tonn drivstoff hvert døgn når de ligger til kai. Det tilsvarer utslippene til 13 000 biler. Nå kritiserer de Oslo kommune for manglende satsing på landstrøm.

Cruiseskipet Regal Princess har opplegg for å koble seg til strøm fra land, men Oslo Havn kan ikke tilby landstrøm.

– Her er det nok strøm til en hel by, sier Helge Otto Mathisen konserndirektør kommunikasjon og samfunnskontakt i Color Line.

En kraftig liten plugg har erstattet drivstoffmotor når Kielferga ligger til kai på Hjortnes. I 2012 ble landstrøm installert her etter et samarbeid mellom kommunen, stat og rederiet Color Line.

Helge Otto Mathisen

Konserndirektør kommunikasjon og samfunnskontakt i Color Line Helge Otto Mathisen.

Foto: Simon Skjelbostad Yset / NRK

– Før fikk vi mange klager på støy og utslipp, men etter vi fikk landstrøm har alt svevestøv blitt fjernet. Vi er veldig fornøyd og det tror vi naboene våre også er, sier Mathisen.

På den andre siden av havna ligger Regal Princess med drømmer om rekreasjon og velvære. Mens passasjerene strømmer inn, duver røyken ut av pipa.

Cruiseskipet har opplegg for å koble seg til strøm fra land, men Oslo Havn har ikke installert landstrømanlegg her eller i noen av de andre tilløpene ved hovedstadens kaier.

Bellona mener Oslo kommune må ta tak

Hallstein Håvåg i Bellona

Hallstein Håvåg i Bellona.

Foto: Simon Skjelbostad Yset / NRK

– Landstrøm vil kutte enorme utslipp hvert år. Disse skipene bruker 30 tonn drivstoff hvert døgn når de ligger til kai. Det tilsvarer utslippene fra 13 000 biler og med et landstrømanlegg kan vi kutte dette til null, sier fagsjef i miljøstiftelsen Bellona, Hallstein Håvåg.

– Hva forventer dere at kommunens politikere gjør nå?

– Vi forventer en veldig tydelig satsing på landstrøm her. Det finnes ikke lenger noen unnskyldninger for ikke å gå for landstrømanlegg også i Oslo, mener Håvåg.

LES OGSÅ: Vil ha mer miljøvennlige skip på besøk

LES OGSÅ: Landstrøm skal fjerne havnestøy

Forurensningen fra skipene er nemlig ikke bare global, men også lokal med NOX-utslipp og sot.

Göteborg har i dag landstrømtilkobling. I USA og Canada er landstrøm påbudt, men Oslo henger etter.

Svensk forbilde

Guri Melby

Miljøbyråd Guri Melby.

Foto: Bendiksby, Terje / NTB scanpix

– Göteborg er et forbilde for oss, de har kommet langt når det gjelder utvikling av landstrøm, sier Oslos miljøbyråd Guri Melby.

Byrådet spikrer i disse dager et mål om at alle faste fergetilløp skal få landstrøm innen 2020, men for cruiseskip er byråden mer skeptisk.

– Da er vi sannsynligvis nødt til å bygge trafoer, og det er investeringer til ganske mange millioner kroner. Vi må være sikre på at alle båtene som kommer inn til havna vår faktisk bruker det, så det å ta en så stor investering uten at vi vet om det får effekt, det har vi vært forsiktig med, sier miljøbyråden.

Slik bruker Color Lines ferjer landstrøm i Oslo havn

Gjennom dette anlegget får Color Lines Kielferje landstrøm på Hjortneskaia i Oslo.

Foto: Simon Skjelbostad Yset / NRK