Vil unngå tsunamibølger – senker farten

I flere år har folk på Nesodden klaget på at Color Lines ferjer fører til tsunamibølger. Nå senker selskapet farten på skipene som passerer Nesodden og legger ruten lenger unna.

Slik kan minitsunamien se ut.

Color Line senker farten og legger ruten litt lenger ut forbi Nesodden etter at folk fra kommunen i flere år har klaget på tsunamibølger de mener skyldes ferjenes høye fart. Denne minitsunamien ble filmet på Huk tidligere i år.

I september besøkte NRK Tore Henning Larsen på Nesodden. Larsen hadde over lang tid dokumentert de uvanlig store bølgene som slo inn mot Nesodden med jevne mellomrom. Disse bølgene vasket vekk strender og gjorde stor skade. Han og beboerne på Nesodden mente det var Color Lines skip som sto bak.

Innbyggerne døpte bølgene Tsunamien i Oslofjorden.

Men Color Line hadde tilsynelatende sitt på det tørre. Skipene overholdt fartsgrensa og seilte i leia. Beboerne følte de manglet beviser på at dette var en ny type skadesjø, og at den stammet fra Color Line.

Les saken om den mystiske bølgen: Tsunamien i Oslofjorden

Det har gått drøyt en måned siden NRK rettet søkelyset på bølgene i sin artikkel. Nå endrer Color Line ruten mellom Oslo og Kiel, for å unngå at bølgene gjør skade på land.

Vil redusere all tvil

Akershus Amtstidende skriver at Color Line senker farten og legger ruten lenger vest forbi Nesodden enn i dag.

I en mail til varaordfører i Nesodden kommune, Erik Adland, skriver Color Line:

– For å redusere enhver tvil og diskusjon om farten, arbeider Color Line med å justere rederiets seilingsinstruks i Indre Oslofjord.

Tore Henning Larsen

Tore Henning Larsen har i lang tid dokumentert bølgene som slår innover Nesodden.

Foto: Patrick da Silva Saether

De kommer nå til å legge seilingsleden lenger vest, lenger unna Nesodden, og holde hastigheten under 19 knop.

– Jeg fikk et spørsmål om å se på dette da jeg fungerte som ordfører, forteller Erik Adland.

Han opprettet kontakt med Color Line.

– Senere fikk jeg en mail om at Color Line innen fire uker ville gjøre endringer i ferjeleden for Color Line og at de skal kjøre under 19 knop. Dette for å unngå virkningen av suget som er bak båten.

Mistenkte Color Line allerede i 2004

– Dette er jo en fantastisk hyggelig og god nyhet. Som jeg skrev på Facebook i dag: Halleluja!

Det sier Tore Henning Larsen på Nesodden som har stått i spissen for arbeidet med å dokumentere bølgene. Over lang tid målte han farten på skipene som passerte og høyden på bølgene de skapte.

– Dette har vært en langvarig kamp for å få Color Line til å forstå at farten og tyngden på skipene deres skaper skadesjøen, seier Larsen.

Tore Henning Larsen og Inger Johanne Bjerke

Tore Henning Larsen står sammen naboen Inger Johanne Bjerke, som har måttet sperre bryggen etter at halve konstruksjonen grunnen under steinbryggen har blitt vasket vekk.

Foto: Patrick da Silva Saether

Larsen mistenkte tidlig at det var Color Lines nye flaggskip, Color Fantasy, som skapte bølgene etter at det ble satt i trafikk mellom Oslo og Kiel i 2004.

Da Color Fantasys søsterskip Magic ble satt i trafikk i 2007, ble mistanken styrket, for fenomenet inntraff når dét passerte også.

Hver gang fergene passerte, begynte småbåtene å gynge ukontrollert. De rev og røsket i kaia, og snart måtte kjettinger og moringer utbedres for flere hundre tusen.

Legger om etter NRK-artikkel

Helge Otto Mathisen

Helge Otto Mathisen, konserndirektør i Color Line.

Foto: Simon Skjelbostad Yset / NRK

– Når det gjelder farten så har den vært 19 knop lenge. I tillegg har vi varslet på forespørsel fra ordføreren at vi legger om kursen lenger ut fra Nesodden. Nå er kursen lenger vest for å unngå ethvert problem, sier Helge Otto Mathisen, konserndirektør i Color Line.


– Foranledningen er at det har vært samtaler over lang tid med befolkningen på Nesodden og kommunen som ønsker å få en slutt på situasjonen som har vært.

Selskapet innrømmer også at NRKs artikkel om saken har hatt noe å si for at de nå senker farten og legger om kursen.

– Det er en interessant sak og Color Line er en stor aktør med medieinteresse, så dette er ikke noe problem å forstå.

Også Larsen på Nesodden mener medieoppmerksomheten fikk selskapet til bokstavelig talt å endre kurs:

– For 14 dager siden ringte den tyske TV-kanalen ZDF meg og ville lage en sak på dette. Hva ville det gjort for Color Line? Det ville gitt en dårlig PR-effekt. Jeg tror endringene kommer fordi NRK og media satte søkelyset på dette.

Color Line sier at de trenger en omtrent en måned for å justere seilingsinstruksen, noe Larsen sier han har forståelse for.

– Men om en måned fra i dag sitter vi klar med måleapparatet igjen, sier han.