En forskningsrapport fra Mineta Transportation Institute ved San José State University i California, USA, viser at bysykler er utsatt for færre kollisjoner og skader enn personlige sykler. I rapporten har de analysert statistikk fra storbyene Washington, D.C., San Francisco og Minneapolis.
– Hadde den undersøkelsen vært gjort her i Oslo, så ville jeg trodd at den hadde vist eksakt det samme, sier Rune Gjøs, sykkeldirektør i Oslo kommune.
Rapporten har sett på flere storbyer i USA og flere mener det kan trekkes paralleller til hovedstaden.
– Det er en helt annen type sykling, det er en type nyttesykling. En type hverdagssykling, som har mange færre ulykker, tror sykkeldirektøren.
Få skader med bysykkel
Også markedssjef Johan Christian Høgåsen-Hallesby i Urban Infrastructure Partner, selskapet som driver bysykkelordningen i Oslo, tror funnene er overførbare til Norge.
– Nesten alle sykkelskadene som kommer inn på Oslos legevakt er «trikot»-syklister, sier Høgåsen-Hallesby.
I 2014 fant Helsedirektoratet at bare 2,6% av alle sykkelskader ved legevakta i Oslo skjedde på bysykler. Ved legevakten ble alle som kom inn med sykkelskader det året bedt om å skrive hva slags sykkel de brukte. Av 2184 skadde var det 2098 som fylte ut skjemaet. Kun 55 av disse brukte bysykler.
Høgåsen-Hallesby mener den lave skadeandelen blant annet skyldes lavere fart blant bysykkelbrukere, at den gjennomsnittlige bysykkelturen er kort og at man sitter mer oppreist og får bedre oversikt på bysykler.
– Ofte tar også bilister mer hensyn til bysykler enn til den jevne trikotpendleren, mener markedssjefen.
Mener statistikken er usikker
Ifølge Torkel Bjørnskau, forskningsleder for sikkerhet og miljø ved Transportøkonomisk institutt, er det likevel ikke grunnlag for å si at bysykler er tryggere. Han forklarer at det skyldes at man ikke vet sikkert hvor stor andel av sykkeltrafikken som er bysykler.
– Dersom bysykler står for 1% av syklingen, men 2,6% av skadene, da er de overrepresentert i ulykker, forklarer Bjørnskau.