– I år jobber vi med to prosjekter som er igangsatt med totalt seks km, sier samferdselsbyråd Ola Elvestuen.
Oslo-politikerne har snakket om hovedsykkelveinettet siden 1990-tallet. Da var det meningen at det skulle stå ferdig i 2001. Så ble tidspunktet gradvis forskjøvet til 2008 og 2012. Og til 2015.
Nå varsler samferdselsbyråden at heller ikke det vil holde, og at 2018 er mer sannsynlig.
– Etter de planene vi har nå kan det være ferdig i 2018, men det er mange flere faktorer enn det jeg kan kontrollere som avgjør det, sier Elvestuen.
- LES OGSÅ: SV frir til syklistene
En tredel av sykkelnettet er ikke ferdig
– Hovedsykkelveinettet skal gjøre det lettere å sykle gjennom Oslo, og inn og ut av byen. I tillegg har vi gjort flere andre tiltak, som grønn rute og sykkelveier gjennom hele Groruddalen, sier Ola Elvestuen.
Men bygging av hovedsykkelveinettet tar mye lenger tid enn forutsatt, ifølge tall fra Kommunerevisjonen. Hele sykkelveinettet er på 90 kilometer, men en tredel av dette er ennå ikke bygd.
Dersom det fortsetter som nå, og bare bygges én til to kilometer i året, vil det gå tjue år før sykkelveinettet er ferdig bygget.
– Altfor mange utsettelser
Det er altfor dårlig, mener Hulda Tronstad, informasjonssjef i Syklistenes Landsforening i Oslo.
– Oslo trenger og fortjener bedre sykkelveier. Skal vi få flere til å sette fra seg bilen og i stedet sette seg på sykkelen, må det bygges. Nå har det vært altfor mange utsettelser. Det synes vi er trist for Oslo, sier Tronstad.
Hun håper Oslo kommune setter høyere mål når det gjelder sykkelveier. Men Elvestuen mener det går raskere allerede fra i år.
– Man skal ikke bare lage en sykkelvei, som regel skal det også bygges en helt ny gate samtidig som du etablerer sykkelveien. Det er grunnen til at det tar tid, sier samferdselsbyråden.
– I tillegg er det mye eiendomserverv, og noen steder må det gjøres mer omfattende tiltak fordi veibanen i seg selv er for smal, legger han til.
- LES OGSÅ: Se hvem som kommer raskest til jobb
- LES OGSÅ: Oslo har fått ny sykkeldirektør