NRK Meny
Normal

Bompengesjokk på E18

Ny E18 gjennom Asker og Bærum er en bompengebombe under regjeringsforhandlingene som starter denne uka.

Slik blir nye E18 gjennom Bærum

Slik er det tenkt at veien som går gjennom Sandvika skal se ut.

Foto: Statens vegvesen

Mens Høyre har gått med på et opplegg der kanskje 20 milliarder kroner må betales av bilistene, vil Frp bygge veien helt uten bompenger.

Imens utreder Statens Vegvesen hvor stort bomsjokk bilistene kan vente seg.

Utredningen er basert på det lokale Oslopakke 3-forliket, der ny E18 skal finansieres av et ukjent antall bommer når veien står ferdig.

Det har versert mange tall på hvor mye det vil koste å kjøre den nye veien, helt opp til 150 kroner hver vei. Felles for anslagene, er at de ikke er spesielt seriøse.

Derfor har Statens Vegvesen satt i gang en egen bompengeutredning parallelt med at E18-planene er til behandling i Bærum kommune.

Saken fortsetter under bildet.

Prislapp på 30 milliarder

Knut Gløersen (t.v) og Jon Terje Bekken i Statens Vegvesen

E18-planleggerne Knut Gløersen (t.v) og Jon Terje Bekken i Statens Vegvesen er spent på hva en borgerlig regjering blir enige om når det gjelder E18.

Foto: Olav Juven / NRK

– Det vi skal gjøre, er å se på ulike alternativer både med få og mange bommer, sier Jon Terje Bekken, som er ansvarlig for utredningen.

Vi vil for eksempel vurdere konsekvensene for lokalveinettet hvis vi setter opp bom på hovedveien, men ikke på lokalveien, både for trafikken og for inntektene. sier Bekken.

Han vil ennå ikke spekulere i hvor mye det vil koste å kjøre nye E18. Til det er det for mange ukjente i ligningen, og regnestykket vil derfor bli lagt fram i flere ulike varianter.

– Bompengetaksten blir bestemt ut fra hva staten bidrar med og hva prosjektet vil koste, sier han.


Ifølge Vegvesenet vil ny E18 koste 19 til 20 milliarder kroner bare gjennom Bærum. Sammen med Asker kan totalsummen bli på rundt 30 milliarder kroner. Hvor mye av veien staten skal betale, er de borgerlige partiene totalt uenige om.

Saken fortsetter under bildet.

Byggestart 2017-2018

I Oslopakke 3 antyder flertallet som Høyre, Venstre og Kristelig Folkeparti er en del av en statlig andel på 30 prosent.

Ender totalprisen på rundt 30 milliarden, slik Vegvesenet altså antyder, betyr det at regninga for bilistene kan bli på over 20 milliarder kroner.

Fremskrittspartiet vil at staten skal ta hele regningen.

Da blir spørsmålene de potensielle regjeringspartnerne må besvare som følger:

  • Er nye og svindyre bommer på E18 spiselig for Fremskrittspartiet, selv i et mulig bompengekompromiss?
  • Og hvis ikke, er det å bruke flere titalls statlige milliarder på én veistrekning i Akershus tenkelig for de andre?

Vi har stilt spørsmålene til sentrale folk i Høyre og Fremskrittspartiet, men ingen vil svare.

Men de har alltids en mulighet til å gjøre som politikerne har gjort til nå i E18-saken, nemlig å skyve finansieringsutfordringene foran seg.

Det gjenstår så mye planlegging og grunnerverv at byggestart trolig ikke blir før i neste stortingsperiode, sier prosjektleder Knut Gløersen.

– Vi har sagt nå at byggestart i aller beste fall vil bli slutten av 2017, men mest sannsynlig i 2018, sier han.

Statens vegvesens planer for E18

Slik vil Statens vegvesen at det skal se ut ved Slepende.

Foto: Statens vegvesen