Hopp til innhold
Biler og trafikk i bomringen, krysset Fagerheimgata og Chr. Michelsens gate i Oslo.
Foto: Bård Nafstad / NRK

Bompenger i Oslo og Akershus

Oppsummert

I 2023 ble det registrert 387 millioner passeringer i Fjellinjens bomringer i og rundt Oslo. Det er én prosent færre enn året før. Samtidig økte andelen passeringer med nullutslippsbiler til rekordhøye 37,3 prosent i 2023.

  • Ny elbilrekord på Oslo-veiene

    42,2 prosent av bilene på Oslo-veiene i mars var elektriske. Det er ny rekord, viser Fjellinjens tall for passeringer i bomstasjonene.

    Dieselbiler har størst nedgang siden mars i fjor.

    – Tross labert nybilsalg har den elektriske andelen vokst med 5,3 prosentpoeng sammenlignet med i fjor.

    – Fortsetter denne veksten, vil det være med enn 50 prosent elektriske kjøretøy på veiene i Oslo innen utgangen av 2025, sier Stian Strøm Arnesen, Fjellinjens analyseansvarlig.

    Justert for påsken var det 2 prosent flere biler på veiene i mars i år enn i mars i fjor.

    Elbiler må betale mer bompenger
    Foto: Rolf Petter Olaisen / NRK
  • Bekymret for høye bompengepriser i Oslofjordtunnelen

    Den nye Oslofjordtunnelen, som skal stå ferdig i 2032, vil koste 7,75 milliarder kroner.

    To tredjedeler av disse skal komme fra bompenger.

    Det er anslått at prisen for en passering vil bli mellom 135 og 145 kroner for vanlige biler, mens tunge kjøretøy må betale det dobbelte.

    Norges Lastebileierforbund mener prisen er for høy og frykter det vil føre til at bilister unngår tunnelen og heller overfyller andre veier.

    – Bekymringen er at for høye bompengekostnader gjør at trafikkstrømmen ikke blir som myndighetene har tenkt, sier direktør Knut Gravråk.

    – Da vil man få problemer andre steder, om større deler av trafikken havner i Operatunnelen eller på E18.

  • Krever at godstransport kan bruke kollektivfelt

    Økte bompengetakster i Oslo og Akershus rammer varetransporten, mener NHO, som krever at kollektivfeltene åpnes for godsbiler.

    – Det er på tide at vi som står for verdiskapningen, har enorme køkostnader og faktisk betaler bompengene, får noe igjen for det, sier Ole A. Hagen, næringspolitisk direktør i NHO Logistikk og Transport.

    Han mener godstransport må få benytte seg av kollektivfeltene utenom rushtiden.

    NHO-direktøren viser til forhandlingene om Oslopakke 3. Godsbransjen frykter at de blir sittende med takstøkning på 50–60 prosent, ifølge Hagen. Han viser til kostnadsvekst og synkende inntekt fra bilister fordi flere har gått over til elbil. 98 prosent av bompengeinntektene får til investering og drift av kollektivtrafikk og gang- og sykkelprosjekter, tilføyer han.

    – Dette har vært utredet i mange år, sier Hagen, og viser til et prøveprosjekt i Fredrikstad som startet i 2018.

    Ved å gi godstransport tilgang til kollektivfeltene før klokken 7 og etter klokken 9, kan forsinkelseskostnadene reduseres med nesten 60 prosent, ifølge Hagen, som refererer til beregninger fra Transportøkonomisk institutt.

  • Bompengefrys: – Sjokkerende linjeskift av Ap

    MDG og SV i Oslo refser tidligere byrådspartner Arbeiderpartiets utspill om å fryse bompengene på dagens nivå.

    Oslo Ap vil ikke øke bompengeinntektene i Oslopakke 3 og sier derfor nei til nye, store vei- og kollektivprosjekter.

    – Det er et sjokkerende linjeskift fra Ap, sier MDGs gruppeleder i bystyret, Sirin Stav.

    – I dag betaler Oslo-folk på østkanten mer i bompenger enn på vestkanten. Vi mener at bomtakstene må økes og bli mer rettferdige for å finansiere bedre og billigere kollektivtransport og flere trygge sykkel- og skoleveier, sier Stav.

    Både MDG og SV kritiserer også byrådspartiene og deres ønske om flere veier, som Røatunnel og Manglerudtunnel.

    – Ap og Høyre kjører samferdselspolitikken ned i hver sin grøft. Det er rett og slett dårlig styring, sier miljø- og samferdselspolitisk talsperson i Oslo SV, Ola Wolff Elvevold.

    – Ap bommer når de låser fast bompengenivået. Vi må redusere biltrafikken mer og mobilisere midler til kollektivutbygging, som baneløsning til Nedre Romerike og trikk til Tonsenhagen, sier han.