Hopp til innhold

Bompengekaos i hovedstaden

I Oslo krangler alle med alle etter at regjeringens nye bompengeavtale ble klar sent fredag kveld.

Bomring Oslo

MER TIL KOLLEKTIVT: I den nye bompengeavtalen vil regjeringen øke bidraget til kollektivprosjekter.

Foto: Fredrik Hagen / NTB scanpix

Splittelsen går både mellom byrådet og regjeringspartiene og innad i blokkene.

MDGs samferdselsbyråd Lan Marie Berg (MDG) vil kreve inn mer bompenger og takke nei til avtalen.

Sjefen hennes, Aps byrådsleder Raymond Johansen, vil ikke øke bompengene og spør «hvilken avtale?».

Høyres byrådslederkandidat Eirik Lae Solberg mener at avtalen er en gavepakke til kollektivtrafikken og at det uforståelig å si nei.

Og som om ikke dette var nok, vil Venstres listetopp Hallstein Bjercke øke rushtidsavgiften kraftig. Det er Høyre og Fremskrittspartiet rykende uenig i.

Stilte ultimatum

Sent fredag kveld ble regjeringspartiene omsider enige om en bompengeavtale etter at statsminister Erna Solberg stilte ultimatum.

Den innebærer at staten øker bidraget til store kollektivprosjekter. Den ene halvparten skal brukes på kollektivtrafikk. Den andre skal gå til å senke bompengetakstene.

Samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) sier til NRK mandag at Oslo og Akershus vil få mellom fem og seks milliarder kroner til sammen. Pengene skal fordeles over ti år.

Dyrere bom og billigere kollektiv

Men samferdselsbyråd og MDG-listetopp Lan Marie Berg sier blankt nei til pengene.

– Premisset for hvordan vi skal få de pengene er at vi skal redusere bompengene og dermed øke biltrafikken. Det er helt uakseptabelt, sier hun.

Oslo 20190809. Lansering av Oslos nye klimastrategi, Raymond Johansen, Inga Marte Thorkildsen og Lan

TAKKER NEI: Samferdselsbyråd Lan Marie Berg (MDG) takker nei til bompengeavtalen, og vil heller øke bompengene.

Foto: Ole Berg-Rusten / NTB scanpix

Hun tar derimot til orde for å øke bompengene nok til å senke kollektivbillettene med 20 prosent. Ruter har beregnet at det vil koste om lag 700 millioner i året i Oslo og Akershus.

– Det er god miljøpolitikk å gjøre det billigere å kjøre miljøvennlig og dyrere å forurense, sier Lan Marie Berg.

– Bompengene ligger fast

Byrådsleder Raymond Johansen vil på sin side ikke øke bompengene. Han viser til Oslopakke 3-avtalen som både Oslo, Akershus og staten har stilt seg bak.

– Den står vi på. Det er en veldig god avtale, og der ligger bompengene fast, sier han.

Han kan ikke svare på om Oslo bør si nei til bompengeavtalen, slik byrådskollega Lan Marie Berg vil.

– Hvilken avtale, spør Johansen og legger til at det regjeringen la fram fredag etterlater svært mange ubesvarte spørsmål.

– Vi må først se hva skissen innebærer. Vi hørte debatten på morgenen i dag mellom Fremskrittspartiet og Venstre. De hadde litt forskjellig utgangspunkt, så sier Johansen - med ironisk trykk på litt.

Dyrere i rushen

I Oslo går nemlig Venstre inn for å sette prisene i bomringene kraftig opp i rushtiden mot å senke dem til andre tider i døgnet.

– Det samlede bompengetrykket skal ned, bedyrer Venstres førstekandidat Hallstein Bjercke.

Hallstein Bjercke

ØKE RUSHTIDSAVGIFTEN: Hallstein Bjerke vil at det skal bli dobbelt så dyrt å bruke bilen hvis du vil kjøre til jobb i Oslo sentrum.

Foto: Else Karine Archer / NRK

– Men her har vi store muligheter til å differensiere langt tøffere enn i dag for å oppnå å få biltrafikken ned, sier han.

Lan Marie Berg mener derimot at Venstres forslag vil øke biltrafikken, ikke redusere den.

– Problemet med Venstre forslag er at tre av fire bilturer i Oslo vil bli billigere. Det er vi helt imot, sier hun.

H og Frp uenige med V

Venstre får heller ikke støtte hos sine samarbeidspartnere. Samferdselsminister Jon Georg Dale sier at bompengeavtalen ikke åpner for en slik løsning. Heller ikke Høyres Oslo-topp Eirik Lae Solberg er overvettes begeistret.

– Jeg er uenig med Hallstein Bjercke. Vi bør heller satse på å redusere kollektivprisene og få et enda billigere månedskort, sier han.

Han er også uenig med Lan Marie Berg i at Oslo bør takke nei til avtalen.

– Jeg håper byrådet tar til vettet og ser hvilken gavepakke dette er til Oslo. Dette kan gi oss et historisk kollektivløft, og det må vi ikke si nei til, sier Eirik Lae Solberg.

Det må bli mindre bom­pen­ger i Oslo, selv om det rammer plan­lagte vei- og kol­lek­tiv­pro­sjek­ter.