Det er søndag og yrende liv på Tryvann. Parkeringsplassen er stappfull og i bakkene er det lange køer ved skiheisene. Familien Barth-Hofstad er en av mange som regelmessig besøker skisenteret.
– Vi er her mellom to-tre ganger i uka, sier Tom Barth-Hofstad som har kjøpt familiekort, noe som er nytt av året.
For 7000 kroner kan to voksne og inntil tre barn kjøre hele sesongen.
Satser på billige sesongkort
Oslo Vinterpark er regionens største skisenter, men besøkstallene har vært lave de to siste årene.
– Vi vet at det ligger slalåmski og snøbrett i folks garasjer som bare blir brukt i ferier og på hytteturer. Vårt mål er å få flere til å bruke alt dette dyre utstyret også i hverdagen, sier daglig leder i Oslo Vinterpark, Espen Bengston.
I tillegg til familiekort, er også vanlige sesongkort blitt billigere. Prisen er satt ned fra 4500 til 2500 kroner. Dette er en reduksjon på 44 prosent.
– Det er tydelig at dette grepet har vært lurt, sier Bengston.
Skisenteret har solgt tre ganger så mange sesongkort i år som i fjor.
– Bare den siste uka solgte vi 100 kort, noe vi aldri har opplevd så seint i sesongen, sier Bengston.
Slitt med lave besøkstall
Til tross for at det bor mange i Oslo og omegn, har ikke skisenteret hatt nok besøk. I sesongen 2012/2013 gikk besøkstallene ned med 20 prosent. Fjorårets sesong gikk bedre, men det var likevel behov for å ta grep.
Anlegget er bygd ut for 200 millioner kroner de siste årene. Dette førte til et millionunderskudd i 2013.
- Les også:
Før denne sesongen er det brukt mellom fem-seks millioner kroner. Blant annet på
forbedret lysanlegg, kveldskjøring i alle bakker, forbedret internettilgang, oppgradering av spisesteder og grunnarbeider i løypene.
- Les også:
Håper på rekordsesong
Til tross for en litt snøfattig start på sesongen, håper skisenteret nå at de store investeringene snart skal lønne seg.
– Det tar selvfølgelig tid, men vi ser at besøkstallene har tatt seg opp. Nå håper vi bare at den gode trenden fortsetter, sier Bengston.