Hopp til innhold

Familievennlige priser har vært en suksess

Oslo vinterpark har solgt tre ganger så mange sesongkort i år som i fjor. Etter år med røde tall valgte skisenteret å satse på billige familiebilletter i håp om flere besøkende.

Salgsrekord for Oslo Vinterpark

TRYVANN: Familiene har for alvor inntatt Oslo Vinterpark og Tryvann. Etter at skisenteret innførte familiesesongkort, har salget gått kraftig opp. Tom Barth-Hofstad og barna besøker anlegget minst to ganger i uken.

Foto: Hanne Roald / NRK

Det er søndag og yrende liv på Tryvann. Parkeringsplassen er stappfull og i bakkene er det lange køer ved skiheisene. Familien Barth-Hofstad er en av mange som regelmessig besøker skisenteret.

– Vi er her mellom to-tre ganger i uka, sier Tom Barth-Hofstad som har kjøpt familiekort, noe som er nytt av året.

For 7000 kroner kan to voksne og inntil tre barn kjøre hele sesongen.

Satser på billige sesongkort

Espen Bengston, daglig leder Oslo Vinterpark

Espen Bengston, daglig leder i Oslo Vinterpark kan endelig smile. Etter to år med labre besøkstall, ser det ut til at billigere sesongkort har fått folk til å ta frem skiene. I år har han solgt tre ganger så mange sesongkort som i fjor.

Foto: Hanne Roald / NRK

Oslo Vinterpark er regionens største skisenter, men besøkstallene har vært lave de to siste årene.

– Vi vet at det ligger slalåmski og snøbrett i folks garasjer som bare blir brukt i ferier og på hytteturer. Vårt mål er å få flere til å bruke alt dette dyre utstyret også i hverdagen, sier daglig leder i Oslo Vinterpark, Espen Bengston.

I tillegg til familiekort, er også vanlige sesongkort blitt billigere. Prisen er satt ned fra 4500 til 2500 kroner. Dette er en reduksjon på 44 prosent.

– Det er tydelig at dette grepet har vært lurt, sier Bengston.

Skisenteret har solgt tre ganger så mange sesongkort i år som i fjor.

– Bare den siste uka solgte vi 100 kort, noe vi aldri har opplevd så seint i sesongen, sier Bengston.

Slitt med lave besøkstall

Til tross for at det bor mange i Oslo og omegn, har ikke skisenteret hatt nok besøk. I sesongen 2012/2013 gikk besøkstallene ned med 20 prosent. Fjorårets sesong gikk bedre, men det var likevel behov for å ta grep.

Anlegget er bygd ut for 200 millioner kroner de siste årene. Dette førte til et millionunderskudd i 2013.

Før denne sesongen er det brukt mellom fem-seks millioner kroner. Blant annet på
forbedret lysanlegg, kveldskjøring i alle bakker, forbedret internettilgang, oppgradering av spisesteder og grunnarbeider i løypene.

Håper på rekordsesong

Til tross for en litt snøfattig start på sesongen, håper skisenteret nå at de store investeringene snart skal lønne seg.

– Det tar selvfølgelig tid, men vi ser at besøkstallene har tatt seg opp. Nå håper vi bare at den gode trenden fortsetter, sier Bengston.

Manue Kernen og Tobias Kernen

Også Manue Kernen og sønnen Tobias (3) har kjøpt familiekort. De er foreløpig ganske ferske i løypene, men har mål om å bruke mange helger fremover på ski.

Foto: Hanne Roald / NRK