Hopp til innhold

Bilister kan få bomsjokk

Både dyrere bompassering og flere bommer etter hverandre på hovedveiene i Oslo-området, skal nå utredes.

Automatisk bomstasjon

Det kommer inn for lite penger i bomringene i forhold til veiplanene. Politikerne skal utrede hvordan bilistene kan betale mer.

Foto: Morten Brun / SCANPIX

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.
Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

Bakgrunnen er pengekrisen i Oslopakke 3 og det store gapet mellom inntekter fra bomringen og utgifter til store veiprosjekter.

Politikerne i Oslo og Akershus er enige om å utrede en rekke mulige betalingsvarianter.

Les også: Annenhver bil må stå i Oslo

Forlenge bomperioden

Fylkesordfører i Akershus, Nils Aage Jegstad

Nils Aage Jegstad

Foto: Akershus Fylkeskommune

Rune Gerhardsen

Rune Gerhardsen

Foto: Kjetil Grude Flekkøy
Et alternativ er å la bommene stå utover 2027, da de etter planen skal vekk. Dette er ganske realistisk, mener fylkesordfører i Akershus, Nils Aage Jegstad fra Høyre.

Les også: Positive til bomring

– Det er nesten ikke nye prosjekter som er satt i gang utover at man bruker penger til drift av kollektivtrafikk. Da må man i alle fall ha et åpent sinn for at man skal forlenge bompengeperioden for å få gjennomført de prosjektene som ligger i pakka, sier Jegstad.

Hva mener du? Si din mening under artikkelen!

Trenger mye penger

En annen sentral person i arbeidet med Oslopakke 3, er Oslo Arbeiderpartis Rune Gerhardsen.

– Jeg tror det er mest realistisk å bruke en kombinasjon av de foreslåtte endringene. Fordi det vil trengs ganske mye mer penger enn det vi opprinnelig hadde lagt opp til, sier Gerhardsen.

Les også: Nye bommer i Bærum

Hvor mye mer som trengs, skal også utredes, og det er snakk om flere ti-talls milliarder kroner. I Bærum er det allerede ekstra bommer på grensen til Oslo, og et slikt ekstra betalingssnitt rundt hele byen skal nå utredes.

Det skal også en variant med flere bommer etter hverandre på de største veiene, slik som på E6 fra Gardermoen og nordover, sier fylkesordfører Jegstad.

Bommer etter hverandre

– Tanken bak det er at man i stedet for å ha en veldig høy takst ett sted kan fordele taksten litt utover, men om det er realistisk i denne sammenheng vil jeg ikke uttale meg om, sier han.

Rune Gerhardsen er skeptisk til mange bommer etter hverandre, men kan tenke seg egne bommer for å finansiere lokale prosjekter på enkelte veier.

– Hvis det er slik at et veiprosjekt har nytte for de som bor omkring det og ikke for noen særlig andre, så er det klart at det finnes argumenter for å legge på en egen avgift der for å få virkeliggjort det prosjektet, sier Gerhardsen.

Les også: Bilutskifting vil bedre Oslo-lufta

Mulige endringer

Den politiske referansegruppa for Oslopakke 3 har blitt enige om utrede følgende endringer i bompengeordningen:

  • Engangsøkning i prisen pr. bompassering
  • Årlig prisøkning utover generell prisstigning
  • Forlengelse av bompengeperioden utover 2027
  • Nye betalingssnitt i nordøst-/sørkorridoren (som i vest)
  • Flere påfølgende bommer på hovedveiene inn til Oslo (som E6 nord for Gardermoen)
  • Finansiere enkeltprosjekter med egne bommer

Les også: Kjemper om parkeringsplassene | – Staten må ta større ansvar for kollektivtrafikken i storbyene