– Når du kan gå raskere gjennom Oslo sentrum enn å ta bussen, er det noe som er riv ruskende gærent, sier Marianne Borgen (SV), leder i samferdselskomiteen i Oslo bystyre.
«Storgata fri for drosjer» var ett av 100 tiltak som ble presentert da Ruter og Oslo kommune lanserte planen «Kraftfulle fremkommelighetstiltak» i 2013.
Men hittil har bare en femdel av dem har blitt noe av.
– Det nytter ikke å endre på noen svinger her og noe småtteri der, det blir for puslete, sier Borgen.
Borgen krever nå mindre prat og mer handling fra byrådet.
Nytter ikke å være utålmodig
– For min del kunne de gjerne stengt hele sentrum for privatbiler, men det lar seg selvfølgelig ikke gjøre, sier bussjåfør Magnus Kveno.
Han er blitt vant til å takle privatbiler og drosjer som lager kork i sentrumstrafikken, og har god trening i å smøre seg med tålmodighet.
– Noen ganger står du bak åtte ledige drosjer i det trege lyskrysset i Brugata. Da tar det tid før de drosjene er kommet seg over krysset, og så kommer jeg da, sier en lettere resignert Kveno.
Han er usikker på om tiltakene vil gjøre det lettere å komme seg fram.
– Det er lett å sitte og se på et kart og et papir, men det er langt mellom teori og praksis, sier bussjåføren.
Uforutsette utfordringer
Samferdselbyråd Guri Melby fra Venstre, innrømmer at de har støtt på noen uventede utfordringer.
Byråden nevner bråket rundt Thereses gate, der parkeringsplasser i gata ble fjernet for å få bedre plass til trikken. Hun sier byrådet har lært av denne konflikten.
– Mange av endringene berører beboere og næringsliv i områdene. Vi ønsker derfor å bruke tid på å involvere alle parter før vi gjør store inngrep i trafikken, sier Melby.
Det er tiltak som bilfrie traséer, fjerning av parkeringplasser og oppmerking av kollektivfelt som skal føre til raskere reisetid for trikker og busser.
Les også: