Bane Nor: Signalfeilen er ikke funnet

Bane Nor har fortsatt ikke funnet årsaken til signalfeilen som oppstod mellom Nordstrand og Oslo S for flere uker siden. Det betyr flere innstillinger og forsinkelser for tusenvis av reisende på Østfoldbanen fremover.

Tog fra Oslo S

Bane Nor informerer mandag morgen om feilen på sporet som har ført til store forsinkelser og innstillinger. Bildet er fra Oslo S.

Foto: Anders Fehn / NRK

– Nei, vi har ikke klart å finne feilen, sier kommunikasjonsrådgiver Harry Korslund i Bane Nor til NRK mandag morgen.

Harry Korslund

Kommunikasjonsrådgiver i Bane Nor Harry Korslund

Foto: Thomas Martinsen / NRK

Bane Nor har jobbet på spreng de siste ukene for å finne årsaken til feilen som har oppstått mellom Nordstrand og Oslo S. Mens feilsøkingen har pågått har det bare vært mulig å kjøre på ett av sporene på strekningen.

Signalfeilen som Bane Nor sliter med å rette meldte seg 13.august, men det har vært flere signalfeil på strekningen siden 5.august.

– Det er svært sjeldent at vi ha så krevende feil, sier Korslund.

Feilen har ført til at signalsystemet får informasjon om at det er tog i sporet, selv om dette ikke er det. Det fører til at signalsystemet gir rødt lys, og av sikkerhetsmessige hensyn kan togene derfor ikke kjøre.

Signalfeilen fører til at ekstratogene i rushtiden er innstilt og at de togene som går blir forsinket.

Bane Nor mener årsaken er strøm på avveie, men har ikke klart å finne den bakeforliggende årsaken selv om de har sjekket gummimatter, isolasjon, koblinger, kabler og innfester.

– Vi har sirklet inn og eliminert en lang rekke mulig feilkilder, men har fortsatt ikke funnet "den skyldige", sier Korslund.

Setter opp buss ved behov

Det er Ruter som har fått ansvaret for å sette inn ekstrabusser dersom det er behov.

Ifølge Vy er det få som benytter seg av faste ekstrabusser. Bussene skal settes i trafikk dersom rutebussene blir fulle.

– Kunden vil ofte oppleve det som en forsinkelse fordi det vil ta tid å få bussene på plass, sier pressevakt i Ruter Sofie Bruun.

Havarerte tog

I sommer var det vedlikeholdsarbeid på sporet som førte til mange uker med buss for tog på strekningen. Når sporet åpnet igjen, meldte signalfeilen seg.

Signalfeilen på Østfoldbanen er ikke den eneste feilen som har ført til innstilte og forsinkede tog. Forrige uke skrev Aftenposten at det hadde vært 2000 innstilte tog på 15 dager.

I tillegg til signalfeil har tog også havarert.

Mandag 12. august havarerte to Vy-tog, ett vest og ett sørøst for Oslo, noe som medførte store forsinkelser og innstillinger.

Onsdag 14. august medførte en signalfeil med varighet på tre timer ved Skøyen at 127 togavganger ble innstilt.