Hopp til innhold

Åtte av ti mener det er riktig med tiltak mot luftforurensing

Folk er mer positive nå enn før til tiltak som reduserer forurensingen fra biltrafikken når luftkvaliteten er dårlig. Det viser en undersøkelse gjort for Statens vegvesen.

Forurensing i rush-trafikken

BILER LAGER HELSEFARLIG BYLUFT: Kalde vintere og mye biltrafikk gjør at luften blir helsefarlig for de med luftveisproblemer og hjertetrøbbel. Det vil det nye byrådet gjøre noe med. Og folk er mer positive enn noen gang.

Foto: Larsen, Håkon Mosvold / NTB scanpix

– Jeg tror folk skjønner at det er viktig at man redusere biltrafikken når det er høy forurensing, og at det er tiltak som virker, sier avdelingsdirektør Turid Stubø Johnsen i Statens Vegvesen.

I undersøkelsen som Norfakta har gjort for Statens Vegvesen svarer 81 prosent at det er riktig å innføre tiltak som reduserer forurensningen fra biltrafikken i perioder med dårlig luftkvalitet. Det er en økning fra 2012 da 70 prosent svarte det samme.

Undersøkelsen kartlegger holdninger til trafikantbetaling blant bosatte i Oslo og Akershus i 2015, samt endringer over tid.

Av de som er positive er 81 prosent for piggdekkavgift, 63 prosent for miljøfartsgrense og 72 prosent er for miljøfelt som er kjørefelt for samkjøring og null- og lavutslippsbiler.

– Jeg er kjempeglad for å se at folk er positive til å redusere biltrafikken. Det er et kjempeviktig grep for at Oslo skal bli en bedre by å bo i, sier miljø- og samferdselsbyråd Lan Marie Nguyen Berg.

– Mer opptatt av luftkvalitet

Johnsen tror folk har blitt mer bevisste på problemene med dårlig luftkvalitet.

– Jeg tror det er mer fokus på betydningen av god byluft og at man er mer kjent med de skadene forurenset luft gir.

Miljø- og samferdselsbyråden er enig med Johnsen.

– Dette viser at det er mange som er opptatt av å få god luft. Dette er veldig positivt når vi skal gjennomføre mange tiltak for å gjøre Oslo til en mer klimavennlig by, sier Berg.

Flertallet vil at bilistene skal betale

Samtidig viser undersøkelsen også at syv av ti mener det er riktig at bilister er med på å betale for å gjøre kollektivtilbudet bedre.

– Aldri har så mange vært så positive til å bruke bompenger til kollektivtiltak, sier Johnsen.

Andelen som er positiv til at bompenger brukes til kollektivtrafikken har økt de siste årene: Mens 72 prosent synes dette er riktig nå, syntes 60 prosent det samme for to år siden.

– Dette er en veldig positiv utvikling for å få flere til å velge kollektivt, sier Berg fornøyd.