Hopp til innhold

Atle Antonsen: Ikke akkurat byens beste baryton

Da Alexander Mørk-Eidem spurte Atle Antonsen om han ville ha en hovedrolle i «Tryllefløyten» på Operaen skjønte han at det ikke var røsten regissøren var på jakt etter.

Atle Antonsen synger Tryllefløyten i operaen

ATLE ANTONSEN: Han har fått en liten ekstrascene foran orkesteret slik at han får nærmere kontakt med publikum.

Men Alexander Mørk-Eidem vil nå et nytt og ungt publikum med en anderledes forestilling, spilt på norsk, med Star Wars-referanser og en komiker med på laget.

Alexander Mørk-Eidem

Alexander Mørk-Eidem, regissør.

Foto: Rolf Petter Olaisen / NRK

«Papageno» er skrevet for en skuespiller, ikke en operassanger, selv om Atle Antonsen skal synge.

– Rollen ligger i et mestringsbart register. Og Atle Antonsen er den morsomste jeg vet om, sier Alexander Mørk-Eidem.

Ikke byens beste baryton

Atle Antonsen på sin side leverer skrytet tilbake og sier at Alexander Mørk-Eidem er en av de aller beste og morsomste å jobbe sammen med.

– Når han spør sier du JA nesten uten å spørre hva det er. Nå var jo dette litt tricky, så han nevnte tidlig at det var snakk om opera. Og så visste jeg jo at han spurte meg fordi jeg er komiker, ikke fordi jeg er byens beste baryton.

– Hvordan går det med barytonrøsten?

Jeg blir aldri noen operasanger, det sier seg sjæl. Jeg har hatt 35-40 sangtimer dette året for å få det under huden. Men jeg gjør det på min måte.

Et forsiktig operakonsum

Atle Antonsen har hatt et forsiktig operakonsum til nå. Han tror han har sett 6-7 forestillinger alt i alt. Men han nærmer seg opera med stadig større lyst.

– Det er enkle historier, store men få følelser, lite nyanser. Jeg liker det bedre og bedre, selvfølgelig gjør jeg det. Og jeg har stor respekt for de andre her, det er toppidrettsutøvere dette. Det er mye å lære av dedikasjonen , sier Atle Antonsen.

– Hvordan var det i starten å møte de andre sangerne?

– Det har vært nervøst, det. Jeg står jo ved siden av fasit. Det er en kamp med selvtilliten. Jeg må kompensere med andre ting, det må jeg jo.

Operaen setter opp ekstraforestilling 14. januar. Da er det Bernt Ola Volungholen som synger Papageno (ikke Atle Antonsen altså). Operaen åpner salget for denne forestillingen fredag klokka 12.00.

Mari Eriksmoen, Pamina i Tryllefløyten

– Amatør tror jeg er det siste ordet jeg ville brukt. Men det er klart, han er jo ingen operasanger, sier Mari Eriksmoen som spiller Pamina.

Foto: Rolf Petter Olaisen / NRK
kostyme fra Tryllefløyten, operaen høst 2015

«Pamina» er ikke helt menneske, bare nesten. Det ser man blant annet på ryggraden hennes.

Foto: Rolf Petter Olaisen / NRK
Tryllefløyten i Operaen, november 2015

Det er Operaens mål at man skal kunne forstå historien i «Tryllefløyten» uten å kunne den fra før.

Foto: Rolf Petter Olaisen / NRK