Hopp til innhold

Gjør 18 måneders arbeid på en sommer

Mens jernbanen gjennom Oslo er stengt i flere uker i sommer er det full aktivitet på den stengte strekningen. 250 arbeidere er i sving i sommarvarmen for å oppgradere jernbanen.

Stengingen seks uker i sommer skyldes den omfattende fornyelsen av spor og kontaktledningsanleggene på strekningen mellom Etterstad og Lysaker, som også omfatter Oslo Sentralstasjon og Oslo-tunnelen.

Og samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa lover færre forsinkelser i togtrafikken etter sommeren. Tirsdag var hun på omvisning i området rundt Oslo S.

– Punktligheten kommer til å bli bedre, og på sikt blir det også et bedre togtilbud slik at flere kan reise med tog, sier Kleppa til NRK.

Beklager problemene

Kleppa sier at hun er lei seg for alle komplikasjonene den store togstansen har ført til for de reisende, men mener hele Norge vil dra nytte av arbeidet som blir gjort i Oslo.

– Forbedring av Oslotunnellen betyr forbedringer i hele landet, og arbeidet her vil bidra til punktlighet på alle tog.

NSB sin konstituerte konsernsjef, Arne Fosen, mener forbedringen vil gjøre det mulig å øke frekvensen til togrutene etter arbeidet.

Lettere toghverdag

– Vil du garantere at det blir satt inn flere tog etter dette, Magnhild Meltveit Kleppa?

– Vi vil lytte til hva NSB sier, og ta vurderinger på bakgrunn av det.

Det er ikke bare tekniske ting som skal fikses i den store oppussingen. Blinde og svaksynte skal få en lettere toghverdag, da det skal bli innstallert markører langs togperrongene. Det kommer også en ny informasjonstavle ved Nationaltheatret stasjon.

Artikkelen fortsetter under videoen

Video Lover færre forsinkelser i togtrafikken

Samferdselsministeren lover færre forsinkelser i togtrafikken etter at området rundt Oslo S er ferdig pusset opp.

Går etter planen

Prosjektet med fornyelse av jernbanen gjennom Oslo startet i 2009 og skal være ferdig i desember 2012. Arbeidene vil koste vel 1,5 milliarder kroner.

Etter oppgraderingen skal strekningen ha samme standard som Gardermobanen, og et livsløp på 30 år.

Allerede etter få dager etter at utbyggingen startet kom de første nye sporvekslene på plass inne på selve Oslo S, og så langt går arbeidet etter planen.

60.000 passasjerer hver dag

Den trange Oslotunnellen gjør at arbeidet er umulig å få til under normal trafikk. Det er bakgrunnen for at nesten all togtrafikk i Oslo er innstilt til 8. august.

På en hverdag passerer 600 tog gjennom Oslotunnelen med 60.000 passasjerer.

I tunnelen er den gamle kontaktledningen nå fjernet og byggingen av strømskinne i taket til erstatning for denne er i gang.

Brynsbakken, som er hovedforbindelsen ut fra Oslo S nordover, er alle fire sporene fjernet.

Også i fjor stengte Oslo S i en lang periode på grunn av oppgraderingsplanen.