– Dette er en politisk protest mot å innføre EUs fjerde jernbanepakke i Norge, sier Rolf Ringdal, forbundsleder i Norsk Lokomotivmannsforbund (NLF).
Han mener pakken vil overføre råderetten over norsk jernbane fra norske myndigheter til EUs myndigheter.
Alle tog – inkludert Flytoget – stopper opp i to timer mellom klokken 12.00 og 14.00 når NLF og Norsk Jernbaneforbund går ut i politisk streik torsdag.
Vy setter ikke opp alternativ transport for avgangene som er berørt før, under og etter streiken. Prisavslag for forsinkelse på grunn av streiken blir bare gitt til kunder som kjøpte billett før streiken ble gjort kjent.
Flere streiker i sympati
Også Fellesforbundet og Fagforbundet deltar i streiken. I Oslo står T-baner og trikker stille mellom 12.30 og 13.00.
– Da legger vi ned arbeidet. Grunnen til at vi ikke streiker i to timer, er at vi ønsker at så mange som mulig skal få komme seg ned til Stortinget for å delta i streiken, sier Rune Åsen, leder i Oslo Sporveiers arbeiderforening.
I Oslo starter demonstrasjonen på Jernbanetorget. De fremmøtte går opp til Stortinget der alle politiske partier er invitert for å holde appell.
En del av bussene i Trondheim står også i samme periode. Bussjåførene kan selv velge om de vil sympatistreike.
Knut Espen Øyan er seksjonsleder for trafikk i AtB. Han forteller at det kun er avganger i Trondheim som blir påvirket.
– Det er frivillig deltakelse, så det er ikke alle avganger som blir påvirket. Rundt 40 avganger blir rammet, sier Øyan.
I tillegg til demonstrasjonen i hovedstaden blir det store markeringer i Trondheim, Bergen og Stavanger og mindre markeringer i andre jernbanebyer og steder.
Regjeringen er positiv
Samferdselsminister Jon Georg Dahle har forsvart EUs fjerde jernbanepakke.
Den handler i første rekke om persontransport. Målet er å fullføre det indre marked for jernbanetjenester i Europa.
Ifølge Samferdselsdepartementet inneholder jernbanepakken regler som skal gjøre det enklere å godkjenne nye tog og gi sikkerhetssertifikat til togselskaper.
I tillegg skal det bli lettere for selskapene å konkurrere.
– Vil skade norsk jernbane
NLF mener et norsk ja til EU-pakken vil gjøre jernbanen mindre demokratisk fordi velgerne ikke lenger kan påvirke hva slags jernbane vi skal ha.
– EU vil gjøre det obligatorisk å ha konkurranse innen persontrafikken. Vi mener det vil svekke et helhetlig togtilbud i Norge, sier Ringdal.
Han er også bekymret for at sikkerhetsbestemmelsene skal styres fra EU.
- Les også:
Håper protest fører fram
Forbundslederen i NLF ser for seg tre scenarioer når Stortinget senere skal behandle saken.
– Én måte er å banke den gjennom uten noen kritiske merknader. En annen er selvfølgelig å stoppe den helt. En tredje er rett og slett å utsette det.
Dersom Stortinget velger det første alternativet, har Norsk Jernbaneforbund varslet ny streik torsdag 31. oktober mellom klokka 14 og 16.