Hopp til innhold

Alle Italia-trikkene har rustskader

Det er funnet alvorlig rustskader på samtlige av de 30 Italia-trikkene som er tatt ut av drift.

Trikk på verksted

30 Oslo-trikker står i disse dager på verksted med alvorlige rustskader.

Foto: Mats Sparby / NRK

30 trikker i Oslo er parkert med umiddelbar virkning. Årsaken er at det helt tilfeldig ble oppdaget alvorlige rustskader på flere av dem.

Cato Asperud

Kommunikasjonssjef Cato Asperud i Sporveien.

Foto: Vålberg Saugstad

– Vi har undersøkt alle de 30 trikkene. Det er skader på alle sammen, sier kommunikasjonssjef Cato Aspreud i Sporveien til NRK.

– Det er funnet sprekker i belgene hvor vognene er festet til hverandre. Disse sprekkene har ført til rust i viktige deler av konstruksjonen, forklarer Asperud.

Forrige uke kom italienske trikke-eksperter til Oslo for å finne en løsning på problemet. De har avdekket at skadene ikke er like store på alle 30 trikkene.

– Skadene på fem av trikkene er relativt små. De kan vi midlertidig reparere med sveising, og den jobben starter vi med mandag.

Han legger til at det vil ta omtrent en dag å reparere hver av fem trikkene som har mindre skader.

– Dermed håper vi å ha disse fem trikkene tilbake på skinner i løpet av uken, sier Asperud.

Artikkelen fortsetter under videoen

Se kommunikasjonssjef Cato Asperud i Oslotrikken vise hva som var feil med de 30 trikkene i Oslo som er tatt ut av trafikk.

Dette fryktet Oslo-trikken kunne skje dersom man fortsatt å kjøre med rustkadene.

Må lage nye deler

På de resterende 25 trikkene er skadene mer omfattende.

– På 25 av trikkene må vi bygge inn ett nytt feste mellom vognkassene. Dette er mer tidkrevende. På sikt satser vi på å gjøre dette med alle 30, men på fem av dem kan midlertidig forsterke ved sveising.

– Er det trafikksikkert nok med kun sveising?

– Dette skal vi kontrollere ofte. Disse fem trikkene skal sjekkes en gang i døgnet for å være på den sikre siden.

På sikt skal også de fem trikkene med mindre skader få nytt feste mellom vognkassene.

Rusten trikk

Rust er en av mange problemer som har oppstått siden Oslo kommune kjøpte de italienske trikkene i 1999.

Foto: Siri Vålberg Saugstad / NRK

På skinner til sommeren

Det var mandag for en uke siden at 30 av de såkalte Italia-trikkene ble tatt ut av drift.

Samlet disponerer Oslo-trikken 72 trikker. Det betyr at nesten halvparten av trikkene ble rammet. Asperud håper alle de 30 trikkene skal være friskemeldt til sommeren.

Akkurat når alle er reparert kan vi ikke si med sikkerhet. Men vi tar sikte på at alle trikkene skal være tilbake i bybildet igjen i slutten av juni.

Trikkene er produsert av AnsaldoBreda i Italia som også er leverandøren bak de omstridte trikkene i Göteborg, og lokaltog til NSB.