Hopp til innhold

Ahus sliter med dårlig rykte

Hver fjerde pasient ved Ahus var negativt innstilt til sykehuset før innleggelsen. Dette bekymrer sykehusledelsen.

Ahus

Akershus Universitetssykehus i Lørenskog sliter med dårlig rykte. Mange negative medieoppslag om blant annet korridorpasienter, er årsaken tror sykehusledelsen.

Foto: Jon Gimmingsrud / NRK

– Hvis pasientene har et negativt inntrykk av sykehuset så kan de føle mindre trygghet ved oppholdet og bli mindre mottagelige for informasjon, sier kommunikasjonsdirektør ved Akershus universitetssykehus Bjarte Reve.

27 prosent av pasientene hadde ifølge en spørreundersøkelse, et negativt inntrykk av Ahus ved innleggelse. Ved andre norske sykehus er i gjennomsnitt 10 prosent av pasientene negative før innleggelse.

Over 2000 oppslag

Mange medieoppslag om korridorpasienter og lang ventetid ved Ahus har gitt sykehuset et omdømmeproblem, tror Reve.

Fra januar til oktober i fjor var det over 2000 sakker om Ahus i media. 50 prosent av dem var negative, bare 9 prosent positive.

Bjarte Reve

Bjarte Reve kommunikasjonsdirektør ved Ahus håper større åpenhet skal gi sykehuset bedre rykte blant pasientene i framtiden.

Foto: Jon Gimmingsrud / NRK

– Trist, men forståelig

Leder i brukerutvalget Gerd Myrberg, pasientenes talsperson i styret ved sykehuset, er ikke overrasket over at mange er skeptiske før innleggelse.

– Jeg synes det er veldig trist, men jeg har forståelse for at mange er negative. Er det noe som smitter fort, så er det negativitet, sier hun.

– Ta tak i problemene

Kommunikasjonsrådgiver og høyskolelektor ved Markedshøyskolen, Nils Apeland, sier det er to ting som er viktige hvis holdningene skal snus.

– Virksomheter som bygger et godt omdømme har orden på innsiden, altså de leverer kvalitet og følger reglene som gjelder i sin bransje. Og så er de gode til å kommunisere på utsiden. Ahus må ta tak i det som skaper den negative medieomtalen og gradvis snu omtalen til nøytral og til slutt positiv, mener Apeland.

Mer åpenhet

– Nå skal styret vedta en ny kommunikasjonsstrategi. Det vi ønsker å få til på sykehuset er å være mye mer åpen. Vi ønsker flere tilbakemeldinger fra pasienter og pårørende. På hjemmesiden på nettet vil vi gi folk mulighet til å melde tilbake sine erfaringer med sykehuset slik at vi kan bli bedre, sier kommunikasjonsdirektør Reve.

Leder i brukerutvalget mener at noe av jobben allerede er gjort i sykehuset, for de som har fått behandling er mer positive nå enn tidligere. Hun har også tro på at tilbakemeldinger via hjemmesiden er positivt.

– Ja, det synes jeg absolutt. Det viser at det er stor åpenhet ved sykehuset når man kan komme med tilbakemeldinger på nettet, sier Gerd Myrberg.

Må følges tett

Nils Apeland er derimot litt mer skeptisk til dette grepet.

– I utgangspunktet er det veldig positivt med åpenhet og tilbakemeldinger, men et slikt grep forutsetter at de har evne til å gjøre noe med kommentarene, svare folk raskt og faktisk ha evne til å forbedre seg på de områdene de blir kritisert. Ellers kan de negative kommentarene få yngle og gro, avslutter Nils Apeland.