Hopp til innhold

– Må bli enklere å anmelde butikktyverier

Mørketallene for butikktyverier er enorme, mener Oslo Handelsstands Forening. Nå ønsker de et system som gjør det enklere å anmelde tyveier.

Tyveri fanget opp av overvåkninskamera på Eger i Oslo sentrum.

Tyveri fanget opp av overvåkninskamera på Eger i Oslo sentrum.

Foto: Fredrik Buer

– De går gjerne etter lett omsettelige varer og eksklusive varer. De opererer i grupper og er godt organiserte, sier Jaran Engh, sikkerhestleder ved kjøpesenteret Eger, midt på Karl Johan i Oslo.

Hver dag studerer han kunder, og noterer seg alt som virker mistenkelig. Og det gjelder å ha et våkent blikk for tyvene blir mer og mer profesjonelle.

Ifølge politiet gikk vinningskriminaliteten betydelig ned i 2013, men vekterselskapet opplever det motsatte.

– Vi mener heller at denne kriminaliteten er sterkt økende, sier Engh.

– Mørketallene er enorme

Administrerende direktør Gunnar Larssen:

Gunnar Larssen, administrerende direktør OHF.

Foto: Hans Reinertsen / OHF

Oslo Handelsstands Forening (OHF) er enig med vekterne. Deres tidligere undersøkelser viser ar antall tyverier fra butikker i Oslo kan være hele 30 ganger høyere enn det politiets statistikk viser.

– Mørketallene er enorme, sier administrerende direktør i Oslo Handelsstands Forening, Gunnar Larssen.

Han forklarer dette med at mange butikker ikke anmelder tyveriene, fordi dagens manuelle system er for tungvint.

– Det er relativt komplisert å anmelde i et butikkmiljø når de står med butikktyven foran seg og skal fylle ut et manuelt skjema. Det skaper en utrygg situasjon i butikken, sier Larssen.

Ønsker nytt system

I ti år har handelstandsforeningen etterlyst et elektronisk system for anmeldelser, for å få flere butikkeiere til å registrere tyverier.

Tilbakemeldingene fra Politidirektoratet har vært positive, men likevel har ingenting skjedd.

– Nå ber vi om å bli tatt på alvor, og at de etablerer et elektronisk system for anmeldelser slik de har sagt at de skal gjøre. Det har vært mange bortforklaringer i mine øyne på hvorfor de ikke har fått det til, sier Larssen.

IKT-problemer

Politidirektoratet kan ikke si når et slikt system vil være på plass.

– Vi tenker nok at dette kan ta opp mot et år, sier Cato Rindal, avdelingsdirektør for Politidirektoratets IKT-avdeling.

Utfordringer på IKT-siden er grunnen til at det tar så lang tid, forklarer Rindal.

– Det har vært en manglende prioritering på området over lang tid. Nå gjør vi et stort løft, men dette vil også ta tid, sier Rindal.