Hopp til innhold

Skuffet over kollektiv- og sykkelsatsning

Flere opposisjonspartier er svært misfornøyde med byrådets satsning på kollektivtrafikk, til tross for løfter om fornying av Oslos trikker og flere avganger på t-banen.

Kollektivtrafikk og sykkel

Flere opposisjonspartier er misfornøyde med kollektivsatsningen i Oslo-budsjettet. De vil ha penger til ny t-banetunnel og sykkel.

Foto: Schrøder, Tor Erik/ Sundsdal, Svein / NTB scanpix/ NRK

Til tross for at byrådet i Oslo-budsjettet for neste år lover fornying av Oslos trikker og flere avganger på t-banen er flere opposisjonspartier misfornøyd.

Samlet foreslår byrådet å bevilge 1,5 milliarder kroner til kollektivtransporten i 2013. Sammen med Oslo-skolen er kollektivtrafikken dermed vinnerne i årets Oslo-budsjett i den forstand at sektorene er skjermet for kutt.

ALT OM: Oslo-budsjettet 2013

Les også: Misfornøyd opposisjon

Ingvild Reymert

Bystyrerepresentant for SV, Ingvild Reymert.

Foto: Stig Marlon Weston/SV

Likevel er bystyrerepresentant for SV, Ingvild Reymert, skuffet.

– Vi er veldig skuffet over den labre innsatsen som nå legges på kollektivtransport. Det er ikke lagt inn penger til til ny t-banetunnell og det er heller ikke nok penger til å utvikle sykkelveier i Oslo, selv om vi vet at etterslepet er stort, sier Reymert.

Er det ikke bra at byrådet lover fornying av Oslos trikker og flere avganger på t-banen?

– Hvis man skal få flere avganger på t-banen trengs det en ny t-banetunnel, og da må man sette av penger i oslobudsjettet til det. Det gjøres ikke her og da graver man seg ned i store kollektivproblemer i framtida, sier Reymert og viser til at det flytter 14.000 nye mennesker til Oslo hvert år.

Savner sykkelsatsning

Miljøpartiet de grønne er også misfornøyde med byrådets kollektivsatsning.

Han skulle også gjerne sett en større satsning på mindre trafikkerte ruter, samt en større sykkelsatsning.

Saken fortsetter under bildet

Harald A. Nissen

Leder av Miljøpartiet de grønne, Harald A. Nissen, synes byrådets ambisjonsnivå er alt for lavt.

Foto: Miljøpartiet de grønne

– Det er én sak de grønne har kjempet for siden vi kom i bystyret, og det er sykkel. Vi hadde forventninger til at når Venstre kom i byråd ville det bli et taktskifte, men det har det ikke blitt, sier Nissen.

Han er skuffet over at byrådet ikke har funnet mer enn en halv milliard til dette formålet fordelt på årene fra 2013 til 2016.

– Hvis vi sammenlikner oss med andre byer, som for eksempel København, er dette stusselig og jeg vil si at det vitner om et lavt ambisjonsnivå. Vi bør få et heldekkende sykkelveinett på plass, men med denne satsningen vil vi måtte vente en del år før det er på plass, sier Nissen.

Elvestuen: – Vi prioriterer sykkel høyt

Ola Elvestuen

Samferdselsbyråd Ola Elvestuen (V).

Foto: Venstre

Samferdselsbyråd Ola Elvestuen fra Venstre er ikke enige i innvendingene fra verken SV eller Miljøpartiet de grønne.

– Vi satser på sykkel, og setter i gang med utarbeidelsen av en ny sykkelstrategi for Oslo. Det er behov for nye planer for å få bredere grupper av befolkningen til å sykle.

– Vi får mye sykkeltiltak for de 537 millionene som er satt av, først ut er sykkelprioritert gate i Torggata, og sykkelvei i Sognsveien og Tvetenveien.

Les også: 130 millioner til sykkelveier

Les også: – Mer penger til gang- og sykkelvei

Forstår ikke misnøyen

Når det gjelder ny t-banetunnell sier Elvestuen at Samferdsdepartementet, Ruter og Oslo kommune samarbeider om en konseptvalgutredning for både ny t-banetunnel og jernbanetunnel.

– Dette er langsiktig og kjempestort prosjekt. Utredningen er ferdig i 2014, så vi jobber systematisk med utviklingen av dette.

Han har ikke forståelse for verken SV eller Miljøpartiet de grønnes misnøye og trekker fram flere avganger på t-banen, 7,5 minutters ruter på Østeråsbanen og flere 6-vognstog som viktige satsninger byrådets budsjett.