Hopp til innhold

– Sjåføren var mer opptatt med mobilen enn å kjøre bussen

For Martin Nordbø ble det så skummelt å pendle med buss at han heller skaffet seg egen bil. Én av fem bussjåfører bruker mobilen mens de kjører, viser ny undersøkelse.

Martin Nordbø

SKAFFET SEG BIL: Etter flere dårlige opplevelser på ruta tør ikke lenger Martin Nordbø å ta bussen til jobb.

Foto: Stine Bækkelien / NRK

Nordbø pendler mellom Sandnes og Stavanger, og tok tidligere bussen. Men etter flere dårlige opplevelser på ruta tør han ikke lenger å ta bussen.

– Sjåføren satt med mobiltelefonen hele tiden. Han var mer opptatt av mobilen enn av å kjøre bussen, forteller Martin.

Han følte seg ikke lenger trygg når han tok bussen til og fra jobb.

– Det var mange som trykket på stoppknappen og ville av, men så var han så opptatt av mobilen at han bare kjørte forbi.

Sjåføren i Sandnes er ikke alene.

I en ny undersøkelse gjort av Transportøkonomisk institutt blant 689 bussjåfører på Østlandet sier nær én av fem bussjåfører at de bruker mobilen mens de kjører, selv om de vet at det bryter trafikkreglene.

 Per Petterson

Bussjåfør Per Petterson er tillitsvalgt i Unibuss. 

Foto: MILAD ESKANDARYAN / NRK

– Det er altfor høye tall. Dette burde være forbudt, sier bussjåfør Per Petterson, som også er tillitsvalgt i Unibuss.

Undersøkelsen, som først ble omtalt av forskning.no, skiller ikke mellom ulovlig håndholdt mobilbruk og håndfri bruk med ørepropper, som er lovlig. Mange busselskaper skiller heller ikke mellom de to bruksmåtene, og krever at bussjåførene avstår helt fra å bruke mobiltelefonen.

Opptil 164 ganger høyere ulykkesrisiko

– Den største årsaken til mobilbruken er at hele samfunnet er blitt mer avhengig av å bruke mobilen og å ha den tilgjengelig hele tiden. Bussjåfører er ikke isolert fra den effekten, og det kan være farlig, sier forskningsleder Ross Owen Phillips ved Avdeling for sikkerhet på Transportøkonomisk institutt.

Ofte må sjåførene også bruke mobiltelefonen til å kommunisere med driftssentralen sin. 80 prosent av sjåførene sier at de har med seg mobiltelefonen når de kjører.

– Busselskapene må være tydeligere overfor sine ansatte om hva som er lov og ikke av mobilbruk, mener Phillips.

Undersøkelser viser at sjåfører som bruker mobiltelefonen bak rattet har fra 22 til 164 ganger høyere ulykkesrisiko enn ved vanlig kjøring.

Risikerer jobben

Ruter, som driver kollektivtrafikken i Oslo og Akershus, får inn rundt 250 klager i året på bussjåfører som bruker mobiltelefonen på jobb. Det har de nulltoleranse for.

– Vi har det i kontraktene våre med bussoperatørene at vi hverken tillater håndholdt mobiltelefonbruk eller bruk av ørepropper, forteller kommunikasjonsrådgiver Øystein Dahl Johansen.

Øystein Dahl Johansen i Ruter

STRENGT: Øystein Dahl Johansen, kommunikasjonsrådgiver i Ruter, sier de har nulltoleranse for at sjåførene deres bruker mobiltelefon ulovlig mens de kjører.

Foto: Milad Eskandaryan / NRK

Administrerende direktør i NHO Transport, Jon Stordrange, mener det er viktig å slå hardt ned på sjåfører som gjør dette for å vise at slikt ikke aksepteres.

– Det hviler et stort ansvar på bussjåførene. De kan ha med seg oppimot 50 passasjerer, ofte mange skolebarn. Da skal man ha fokus på veien og passasjerene, og ikke noe annet. I ytterste konsekvens kan ulovlig mobilbruk føre til at sjåføren mister jobben.