– Jeg husker bare at jeg skrek på mannen min, og at min eldste datter begynte å hyle, sier Nina Bråthen, mor til Miram Bråthen(8).
Det var søndag at familien Bråthen fra Lørenskog skulle på aketur i Korketrekkeren i Oslo, skriver Romerikes Blad.
Etter første aketur ned, skulle de ta t-banen opp til Frognerseteren for andre gang, og det var da ulykken skjedde.
– Hele familien går av før meg, og plutselig forsvinner Miriam bare foran meg, forteller Nina Bråthen til NRK.
Hun forklarer de neste sekundene som svært hektisk, og kan ikke huske hvor lang tid det gikk før de fikk dratt opp datteren fra under toget.
– Jeg så at mannen min slengte fra seg akebrettet, og kom å dro henne opp etter jakken, forteller moren.
Til Ahus med hjernerystelse
De blir alle sammen sittende lenger inn på perrongen når Miriam (8) skjønner hva som nettopp har skjedd, og begynner å gråte.
– Da kjørte T-banen. Føreren hadde ikke sett noe, og ingen på perrongen reagerte, det syns jeg er helt hårreisende, sier Bråthen.
Deretter bar det videre på Ahus.
– Hun klaget over smerter i nakken og i hodet, sier hun.
Teksten fortsetter under boksen.
– Kunne gått mye verre
Miriam fikk hjernerystelse, men moren mener det kunne gått mye værre.
– Tenk hvis banen bare hadde kjørt, eller hvis jakken hennes hadde sittet fast i toget samtidig, det hadde vært helt krise, forteller en oppgitt mor.
– Det som irriterer meg mest er at man bruker så mye penger på kollektivt, og så
er det så dårlig sikkerhet.
- Les også: Usikkerhet rundt t-bane til Ahus
Hun har vært i kontakt med Ruter, som har beklaget hendelsen.
– Han jeg snakket med sa at det var bra at det skjedde ved den døren, for under en av de bak kunne hun ha falt på en høyspentledning, sier Bråthen.
- Fortell hva du mener om sikkerheten nederst i artikkelen
Kommunikasjonssjef for T-banen, Cato Asperud, kjenner ikke til denne ledningen, men sier de ikke har hatt noen ulykker det siste halvåret.
– Må passe godt på små barn
– Det er vanskelig med de perrongene som har en kurve slik som på
Frognerseteren, for da blir det mer avstand mellom tog og perrong jo lengre togene er.
Han understreker at det en advarsel på hver eneste t-banedør om at man burde se seg for avstanden.
– Det er viktig at alle som har små barn passer ekstra på, det er jo slike hendelser vi prøver å unngå, forteller Asperud.
Han tror at folkemassen var grunnen til at t-baneføreren ikke så ulykken som inntraff.
- Les også: Vil konkurranseutsette buss og bane
– Speilene til føreren er satt opp slik at han skal se alle dørene og siden på toget, men hvis det har vært mye folk og de har trukket seg inn på perrongen har nok ikke føreren hatt mulighet til å se dem, forteller kommunikasjonssjef for t-banen.
Etterlyser forandringer
Fra en rapport Ruter har gitt ut i fjor, viser at flere stasjoner langs hele Holmenkollbanen burde få lengre plattformer, på en rettere linje.
Kurvete plattformer og nivåforskjeller er blant problemene som er langs Holmekollbanen, og rapporten er laget nettopp for å vise hvordan sikkerheten kan bedres langs linja. Da også på Frognerseteren.
– Det som er viktig for oss er å sørge for at alle nye stasjoner ikke har disse sikkerhetsfeilene, avslutter Asperud.