NRK Meny
Normal

– Puslete beløp til ny t-banetunnel

Da den reforhandlede versjonen av Oslopakke 3 ble lagt fram i går, var det satt av 500 millioner kroner til en ny t-banetunnel mellom Tøyen og Majorstua. Det synes Marianne Borgen i SV er altfor lite.

Drift metro med ny fellestunnel

Slik ser Ruter for seg fremtidens t-banenett. I utgangspunktet var ikke en ny t-banetunnel i sentrum med i Oslopakke 3. Nå er det satt av 500 millioner kroner.

Foto: Ruter

Marianne Borgen

Marianne Borgen (SV).

Foto: Larsen, Håkon Mosvold / SCANPIX

Marianne Borgen er SVs gruppeleder i bystyret, og sier at en ny tunnel kan komme til å koste mellom 10 og 15 milliader kroner.

– Jeg synes ikke det vitner om at dette forhandlingsutvalget har tatt behovet for en t-banetunnel på avlor. Det er altfor lite penger. Det burde vært en sterkere og tydeligere satsing fra forhandlingsutvalgets side, sier Borgen.

Hun sier at SV ikke er fornøyd med det resultatet som ble lagt fram.

En god start

Ola Elvestuen (V)

Miljø- og samferdselsbyråd Ola Elvestuen (V).

Foto: Kallestad, Gorm / SCANPIX

I utgangspunktet var ikke t-banetunnelen med i Oslopakke 3, men i siste liten spadde forhandlerne opp 500 millioner kroner til tunnelen. Venstres samferdselsbyråd Ola Elvestuen, synes det er en god start, og mener at tunnelen kommer til å bli et helt avgjørende prosjekt for utviklingen i Oslo og Akershus.

– Nå viser vi at vi virkelig ønsker denne tunnelen, og det er den første avsetningen til en ny t-banetunnel. Det gir et tydelig signal til staten om det er noe vi virkelig vil lokalt, og er villig til å bidra til å gjennomføre, sier Elvestuen.

Men staten må doble innsatsen tjue eller tretti ganger for at denne tunnelen vil bli realisert?

– Nå vi nå satser på kollektivtrafikk skal vi først ruste opp det eksisterende systemet. Vi skal bygge ny Lørenbane, deretter bane til Fornebu, så vil det være nødvendig med en ny tunnel. Nå starter vi planleggingen, og dette vil ta tid. Vi setter av de første midlene for å vise at vi vil dette, men det er opplagt at staten må bidra tungt for å få det til.