NRK Meny
Normal

– Oslo er en hvit flekk på kartet

Oslo er så ukjent internasjonalt at byen risikerer å tape kampen om kloke hoder og internasjonale bedrifter.

Bjørvika i Oslo sett fra gangveien mellom Operaen og Sørenga

HVIT FLEKK: Ute i verden vet ikke folk hva Oslo har å tilby. Oslo må bli mer kjent og gi folk assiosasjoner når de hører navnet, konkluderer Oslo Business Region.

Foto: Braastad, Audun / NTB scanpix

Marit Høvik Hartmann

Marit Høvik Hartmann.

Foto: Kjetil Grude Flekkøy / NRK

– Oslos største problem og største mulighet er at byen er så himla ukjent internasjonalt. Vi har fryktelig mye å by på, men verden kjenner ikke til oss, sier markedsdirektør i Oslo Business Region, Marit Høvik Hartmann.

I kampen om kloke hoder og internasjonale bedrifter er det viktig at folk vet hva Oslo har å by på.

Oslo er en hvit flekk på kartet, sier Hartmann.

– Det er ikke flaks eller uflaks at folk havner her som studenter, investorer eller for å legge hovedkontoret sitt hit. Man må ha hørt om et sted og vite litt om hva som skjer der. Hvis Oslo er en hvit flekk på kartet, så går businessen til Stockholm, Berlin, London og Berlin istedet.

– Så Oslo taper økonomisk på det?

– Ja, det gjør vi.

Vil bli best

Det kommunale selskapet Oslo Business Region la i dag frem rapporten State of the City som analyserer Oslos styrker og svakheter.

Rapporten viser blant annet at Oslo har et bedre kulturliv og forretningsklima enn ryktet, og en ung, høyt utdannet befolkning. Samtidig viser rapporten at folk og bedrifter i utlandet ikke vet helt hva Oslo har å tilby.

Oslo kommer på 15. av 50 plasser i kategorien byer det er naturlig å sammenlikne med. Oslo Business Region vil at Oslo skal bli best.

Vil at byen skal fortsette å vokse

Geir Lippestad

Næringsbyråd Geir Lippestad (Ap).

Foto: Thomas Sommerset / NRK

Næringsbyråd Geir Lippestad viser til forskning som spår at 80% av verdens befolkning vil bo i byer i 2050.

– Når Oslo er såpass ukjent så kanskje Oslo taper i konkurransen med andre byer. Det må vi gjøre noe med. Vi ønsker at Oslo skal fortsette å vokse, ikke være en by som folk flytter fra.

I løpet av 2016 vil Oslo få et nytt informasjonskontor. Kontoret skal hjelpe folk med hvordan de får opphold, hvilke papirer de må levere inn og for eksempel hvordan de skaffer barnehageplass. Bedrifter skal få hjelp med hvordan de etablerer seg og hvordan de knytter nettverk.

– Gjennom denne undersøkelsen har vi funnet ut at Oslo trenger dette. De som ikke kommer til Oslo sier de er engstelige fordi de ikke finner ut av systemet.