Hopp til innhold

– Mer penger til gang- og sykkelvei

Oslo har fått 550 meter ny sykkelvei de siste årene. Fire av fem Oslo-borgere mener det er for dårlig.

Sykkelvei

Nylig åpnet nye sykkelfelt i Kirkegata og Skippergata. Allikevel er det mange syklister som ønsker mer.

Foto: Sundsdal, Svein / Svein Sundsdal/NRK

– I 2008 ble det ferdigstilt 0,0 kilometer sykkelvei. I 2009 ble det ferdigstilt 0,0 kilometer sykkelvei. Hvis du tar gjennomsnittet for de siste fire årene er det bygget 550 meter årlig.

Torstein Bremset, Syklistenes landsforbund

Torstein Bremset er leder i Syklistenes landsforening.

Foto: Nyhetsspiller / NRK

Torstein Bremset er leder i Syklistenes Landsforening. Han er lite imponert over byrådets sykkelveiutbygging de fire siste årene.

– De siste fire årene som helhet har vært en katastrofe for syklister i Oslo. Det har skjedd veldig, veldig lite, tilnærmet ingen ting.

Han har mange meningsfeller. I NRKs valgomat har 85.000 Oslo-borgere svart på hva de mener om hovedstadens sykkelveiutbygging, og tallene er nedslående.

Fire av fem mener at kommunen bør bruke betydelig mer penger på gang- og sykkelveier.

Se video: Han skal lede hovedstatens nye sykkeletat

Video Oslos nye sykkevei

– De borgerlige har sviktet

Bremset mener tallene viser at politikerne har bommet med sine prioriteringer.

– Det forteller at det er manglende samsvar mellom Oslo-befolkningens interesse for sykling og måten politikerne har fulgt det opp.

Han er også klar på hvem det er som har skylden for at er lagt dårlig til rette for syklister.

– Det er først og fremst de borgerlige partiene som har sviktet. Det er de som har sittet med byrådsmakten.

– Satsingen er en ikke-satsing

Rina Mariann Hansen

Rina Mariann Hansen er enig i at kommunen har har gjort en dårlig jobb.

Foto: Arbeiderpartiet

Rina Mariann Hansen er Arbeiderpartiets tredjekandidat i Oslo, og hun er enig i at kommunen har har gjort en dårlig jobb.

– Satsingen til byrådet har vel vært mer en ikke-satsing enn en satsing, sier hun.

Hun beskylder samferdselsbyråd Jøran Kallmyr (Frp) for å mangle både penger og planer som kan forbedre hverdagen til syklistene.

– Jeg tror det handler om at byrådet ikke har prioritert det fram til nå. Vi vet at det har både har manglet planer og penger for å begynne å bygge.

– Dette har også kommunerevisjonen påpekt, med en ganske tydelig plassering hos byrådet. Men det er kanskje ikke noe annet å vente når man lar Fremskrittspartiet styre samferdselspolitikken.

Jøran Kallmyr

Samferdselsbyråd Jøran Kallmyr er ikke enig i at satsingen har vært mangelfull.

Foto: Lise Åserud / Scanpix

– Vil bygge mye framover

Samferdselsbyråd Jøran Kallmyr (Frp) er langt på vei enig i at den kommunale satsingen har vært mangelfull tidligere.

– Vi har lagt oss helt flate på at vi ikke har lagt fram nok planer.

Derimot mener han at situasjonen i dag er på bedringens vei. Blant annet har de satt ned et eget sykkelveiprosjekt som arbeider med å forbedre forholdene for hovedstadens syklister.

– Kommunerevisjonen sa at det var meget riktig å sette ned et sykkelveiprosjekt. Vi kunne selvsagt ha startet dette tidligere, men det viktigste er at nå er det gjort.

– Nå er prosjektet på plass, det har fungert i et år, og vi ser allerede gode resultater av prosjektet. Det kommer til å bli bygd mange sykkelveier neste år, og i årene etterpå, sier Kallmyr.

Rød løper for sykler

Nylig åpnet nye sykkelfelt i Kirkegata og Skippergata, hvor parkeringsplasser er blitt byttet ut med egne røde felter for sykkel. Men fremdeles er det langt igjen, ifølge Bremset.

– Vår oppfatning er at Oslo er en versting når det gjelder hovedsteder og store byer i Europa. Vi ligger langt bak ikke bare København og Amsterdam, men også Stockholm og Helsingfors. Det er en masse byer som er mye bedre.