NRK Meny
Normal

– Manglerud like viktig som Asker og Bærum

Forkjemperne for Manglerudtunnelen håper å bli kvitt støy og forurensning fra E6 like tidlig som folk vest for Oslo får gravd ned E18.

Manglerudprosjektet

KAMPSAK: Reidar Lerdal i Bryn Miljøforum og BU-leder Kristin Sandaker i bydel Østensjø er lei støy og forurensning på Manglerud.

Foto: Olav Juven / NRK

– Da jeg flyttet til bydelen for ti år siden, ble det sagt at dette er en åpen kloakk som renner gjennom bydelen. Nå er dette i ferd med å bli en Ganges av kloakk, sier leder i bydelsutvalget i bydel Østensjø, Kristin Sandaker (Ap).

NRK møter BU-leder Kristin Sandaker og Reidar Lerdal i Bryn Miljøforum på motorveibrua over E6 på Manglerud. Tross feriestille trafikk må vi raskt søke tilflukt på benken utenfor Manglerudsenteret for å få ørens lyd under intervjuet.

– Du hører jo selv trafikken. Manglerudprosjektet vil løse de lokale miljøproblemene knyttet til støy og luftforensning, sier Reidar Lerdal.

– I tillegg vil en tunnel åpne opp for bedre byutvikling i området og forbedre trafikkavviklingen regionalt og lokalt, sier han.

Mangler First House

Å få lagt gjennomgangstrafikken i tunnel fra Abildsø under Ryen, Manglerud og Bryn og fram til Teisen/Ulven har vært en lokal kampsak i årevis. Manglerudprosjektet er såvidt inne i Nasjonal Transportplan og Oslopakke 3, men når veien kan være borte, er svært usikkert.

– Vi har ikke noe First House til å lobbe for oss, sier Kristin Sandaker med henvisning til at Asker kommune brukte 319.000 kroner på å få byrået til å lage en kommunikasjonsstrategi for E18 Vestkorridoren.

Manglerudprosjektet har ikke på langt nær den samme oppmerksomheten blant politikere og i media som E18 gjennom Asker og Bærum. Trafikken har imidlertid økt markant, særlig etter at Nøstvedttunnelen og den siste motorveiparsellen mellom Vinterbro og Klemetsrud åpnet i 2009.

Artikkelen fortsetter under bildet

E6 Ryen

TUNNEL: Her ønsker Lerdal og Sandaker at trafikken på E6 mellom Manglerud og Bryn blir lagt i tunnel.

Foto: Olav Juven / NRK

Flere ting tyder på at det blir enda mer trafikk på nettopp denne veistrekningen i framtida:

  • Strategien fra Sørkorridorutredningen fra juni 2009 er at E18 Mosseveien skal avlastes og at E6 skal ta trafikkveksten.
  • Oslo kommune planlegger ny bydel med over 20.000 innbyggere på Gjersrud-Stensrud på grensen mellom Oslo og Ski.
  • En mulig Oslofjordkryssing i fremtiden vil flytte trafikk fra E18 Vestkorridoren til E6 gjennom Follo og Oslo sør.

– Trafikken som reduseres der borte vil komme foran våre vinduer. Noe må gjøres, og det må tenkes helhetlig, sier BU-leder Kristin Sandaker.

Parallelt med E18

Nå håper de lokale tunnelforkjemperne at Manglerudtunnelen kan komme like tidlig som ny E18 gjennom Asker og Bærum, der byggestart er planlagt i 2018.

– De vil løse de samme utfordringene på begge sider av byen, og sånn sett burde de to veiprosjektene gå parallelt. Men sånn ser jo ikke bildet ut akkurat nå, konstaterer Reidar Lerdal i Bryn Miljøforum.