Tidligere har NRK fortalt at stadig flere tar nattbussen hjem fra byen, samtidig har antall drosjeturer gått ned med 33 prosent.
- Det er klart at når kunden kan kjøre med månedskort på nattbussen, så rammer dette drosjenærringen ganske hardt, sier Styreleder i Oslo avdelingen i Norges Taxiforbund, Glenn Tuxen til NRK.
- Les også:
Kan ikke hindre prisøkning
Ifølge konsulentfirmaet Menon økte drosjeprisene med to tredjedeler fra 2007 til 2011. Denne økningen er flere ganger så mye som prisstigningen ellers.
– Prisenen fortsetter å gå opp, hvorfor?
–Kostnadene er ikke dempende i dagens situasjon, diselpris og lønning går opp, det må bli noe igjen etter en 10 timers arbeidsdag, sier Tuxen som får støtte av Lars Dolva i Oslo Taxi.
– Vi har ikke planer om å gjøre noe prisendring fra vår side, vi opplever å levere en kvalitet som er vesentlig høyere enn de andre aktørene og deretter kan ta de prisene vi gjør, sier Dolva til NRK.
Taxi også et kollektivtilbud
Ettersom Ruter har utvidet nattilbudet er det vanskelig for drosjenæringen å konkurrere.
- Det har vært et politisk ønske om å opprettholde et godt kollektivtilbud, nå er det på tide at de satser på drosjenæringen for vi er en del av dette tilbudet, sier Tuxen.
- For eksempel i områder utenfor månedskortets dekningsområder vil en taxi med 3-4 personer konkurrere med prisen for natttax på buss.
- Les også:
Politikerne må ta grep
Glenn Tuxen ønsker at politikerne foretar seg flere grep for å bedre situasjonen.
- Politikerne må ikke legge ned holdeplasser i sentrum. Nå er det bare 80 holdeplasser som er merket i hele Oslo, mens det finnes over 1700 biler i gatene i tillegg kommer bilene fra Akershus, sier Tuxen.
Styrelederen mener også det må gjøres noe med taxiløyvene i hovedstaden. Han savner en enhetlig drosjepolitikk i et felles løyveområdet.
- Det er helt tragisk, det finnes alt for mange taxisentraler i Oslo for at det kan bli en reell konkurranse, og i tillegg kommer drosjene fra Akershus.