Hopp til innhold

– Må rydde opp i TT-kaoset

Byråd for helse- og eldreomsorg beklager rotet med TT-kjøringen.

Skoletaxi

Byrådet i Oslo lover full gjennomgang av TT-kjøringen.

Foto: Espen Øyen / NRK

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

– Jeg vil understreke at for mange har omstillingen gått greit, men etter denne uken opplever jeg at mange ikke har fått den tjenesten de har krav på, sier nyutnevnet vikarbyråd for helse- og eldreomsorg, Cecilie Brein (FrP).

Byråden tar på seg ansvaret for problemene med TT-kjøringen.

Denne uken har problemer med den nye transportordningen for funksjonshemmede i Oslo ført til at mange ikke har kommet seg på arbeid og skole i tide.

– Dette er mitt ansvar, og jeg tar på alvor at en del har blitt rammet på en uakseptabel måte.

Mange berørte

Aage Auby

Aage Auby i Norges Blindeforbund snakket med NRK på mandag. Da brukte han en og en halv time på vei til jobb. Vanligvis tar drosjeturen 10 minutter.

Foto: Åsmund Hasli / NRK

Det er den svenske kjøresentralen Samres som har tatt over TT-transporten i Oslo fra 1. januar.

Siden omleggingen har mange opplevd at bestilte drosjer ikke har kommet, at turer som vanligvis tar få minutter varer i over en time og at det er umulig å komme gjennom til sentralen.

– Dette er den 26. gangen jeg ringer i dag, og fortsatt kommer jeg ikke gjennom, sa Aage Auby i Norges Blindeforbund til NRK på mandag.

Den dagen mottok Samres nesten 12 000 samtaler.

Gjennomgang av situasjonen

Brein har bedt om en fullstendig redegjørelse, og vil ha en gjennomgang av situasjonen på mandag.

– Jeg forventer at ting er i orden da, sier hun.

– Vi har mange dyktige medarbeidere i Oslo kommune som jobber hardt for at dette skal gå i orden.

Kommunen har satt inn ekstra resurser for å gå gjennom alle klagene som har kommet inn den siste uken.

Klare krav

KrF og SV har bedt byrådet i Oslo om å redegjøre for hvilke kvalitetskrav som er stilt til leverandøren. Begge oposisjonspartiene har sendt brev til byrådet med krav om opprydning.

– Det er helt klare krav både til leverandør, personell og sjåfører. Dette er etterprøvbart og vil være en del av gjennomgangen på mandag, er svaret fra Brein.

– Er dette den beste måten å løse TT-kjøringen på?

– Det må vi komme tilbake til på mandag. Tilbudet skal være like godt som før, men med en større grad av samkjøring. I tillegg kan man nå velge drosje selv for fritidsreiser, sier Brein.

Det betyr at brukere selv kan praie drosjer på gata, uten å måtte bruke en bestemt leverandør.

– Når det er sagt er det sikkert noen som samkjøring ikke vil passe for, og det vil være en del av gjennomgangen på mandag.

Brein påpeker at om brukere opplever store forsinkelser kan de bruke en fritidsreise eller legge ut for drosje selv, for så å få refundert pengene.