– Vi må være åpne for å tenke nytt når det gjelder 37-bussen og Akersgata hvis det gir oss bedre handlingsrom, sier Jan Bøhler.
– Arbeiderpartiet har programfestet en tilnærmet bilfri by innenfor Ring 1. Det målet håper vi er nådd når det nye regjeringskvartalet er ferdig. Den nye sentrumstunnelen for t-banen er forhåpentligvis bygd, og der er det foreslått egen stasjon på Hammersborg.
– Da er det ikke sikkert Akersgata som gjennomfartsåre for overflatetrafikk er like viktig om ti-femten år, sier Bøhler.
- Les også: – For høyt og stort
- Les også: – Stortinget må bestemme størrelsen
90 meters skyskrapere
Kritikken av høydene og dimensjonene i det nye regjeringskvartalet lot ikke vente på seg da modellene av et mulig framtidig regjeringskvartal ble stilt ut.
Ett av forslagene inneholder tre 90 meter høye skyskrapere. Et annet opererer med et gigantisk bygg som omringer høyblokka og går i en slags bro rett over ærverdige Møllergata 19.
Bakgrunnen er at regjeringen har bestemt at alle departementer unntatt Forsvarsdepartementet skal klumpe seg sammen mellom Akersgata og Møllergata, det såkalte Konsept Øst.
– Knuser den historiske byen
– Det blir enten for trangt på bakkenivå, eller en bygningsmasse som er så dominerende at den knuser den historiske byen rundt, sier Oslos byantikvar Janne Wilberg.
Wilberg påpeker at utbyggingsbehovet kan reduseres dramatisk ved å beholde dagens to regjeringsbygninger med åtte departementer vest for Akersgata.
Ifølge konsulentene som har utredet saken for regjeringen vil det føre til at Akersgata blir stengt for godt og 37-bussen må kjøre en annen trasé permanent.
Også Oslo Arbeiderparti har ment at det viktig å opprettholde Akersgata som kollektivtrasé, men leder Jan Bøhler mener man være åpne for å tenke nytt.
– Vi er meget opptatt av gode kollektivløsninger i området, men dagens kollektivmønster kan ikke ligge fast til evig tid hvis det fører til at det nye regjeringskvartalet blir for stort og dominererende, sier han.
Viktig forbindelse
Byrådet har i to høringsuttalelser anbefalt Konsept Øst og samling mellom Akersgata og Møllergata. 37-bussen har vært blant argumenentene.
– Akersgata er en viktig forbindelse for Oslos største busslinje. I tillegg er det en av få muligheter til å komme seg fra sentrum til store boligområder som St.Hanshaugen, sier byutviklingsbyråd Bård Folke Fredriksen (H).
– Det er også viktig at en by henger sammen og at det er mulig å levere varer til restauranter og butikker.
– Vi har først og fremst vært opptatt av et aktivt byliv på gateplan. Vi er redd det blir flere sikrede bygninger og flere stengte gater hvis vi ikke velger et konsentrert regjeringskvartal i tråd med konseptet som ligger til grunn, sier Fredriksen.
- Les også: Slik kan regjeringskvartalet ruve over Oslo
- Les også: Fagfolk om framtidas regjeringskvartal