Hopp til innhold

– Jeg kunne ikke redde dem

I 6. klasse druknet en kamerat av Christopher Bacolod Wiik. For tre år siden var han vitne til drukningsulykken på Romsås. Wiik tror hendelsene hadde hatt et annet utfall, hvis han hadde kunnet svømme.

Hør Christopher Bacolod Wiik sin historie

HØR: Christopher Bacolod Wiik (19) var vitne til drukningsulykken på Romsås i 2010, der et ungt brødrepar døde.

– Jeg og noen venner gikk en tur i nærområde på Romsås ved Svarttjern. Da så vi en gutt som gikk ut i vannet for å hente en fotball han hadde mistet. Da han strakk seg etter ballen falt han i vannet, men han kunne ikke svømme, forteller Christopher Bacolod Wiik.

Han beskriver minuttene før et brødrepar på 9 år og 12 år drukner i Svarttjern på Romsås juni 2010.

– Broren, som var et par år eldre, prøvde å hjelpe han, men han kunne heller ikke svømme og gikk under, sier han.

På land står Wiik, som da var 16 år, og vet han ikke er i stand til å redde dem. For heller ikke han kan svømme.

– Følte meg maktesløs

– Jeg ringte politiet og fikk andre mennesker til å hoppe ut i vannet. På det tidspunktet så var det lett regn og vannet var brunt, så det var vanskelig å se hvor guttene var. De ble ikke funnet før politiet kom med dykkere, sier 19-åringen.

Politiet tror guttene lå i vannet i 20-30 minutter før de ble hentet opp. Guttene ble sendt til Oslo universitetssykehus, men livene sto ikke til å redde.

– Hvordan var det å stå der og vite at du ikke kunne hjelpe dem?

– Jeg følte meg maktesløs. Jeg følte at jeg ikke gjorde noe som kunne hjelpe dem. Jeg tenker at hvis jeg kunne svømme, så kunne utfallet vært annerledes, sier han.

To brødre på ni og 12 år omkom i en badeulykke i Svarttjern ved Romsås i Oslo i kveld. Den eldste av barna forsøkte å redde den yngre broren, men ingen av de to kunne svømme.

SE VIDEO: Reportasje om badeulykken på Romsås.

– Voksne er mer redde

Tall fra Oslo kommune fra 2011 viser at kun ett av fire barn kan svømme 25 meter etter fjerde klasse. Det er elever med foreldre med fremmedkulturell bakgrunn som har gjennomgående dårligst svømmeferdigheter.

– Jeg har vannskrekk, sier en ærlig Rajan Chelliah, journalist i Migrapolis.

Han klarer ikke å svømme på dypt vann.

– Det verste er når vi er på badeferie. Når barna svømmer ut på dypt vann, da blir jeg bekymret, sier han.

Chelliah kunne ikke svømme før han kom til Norge. Her lærte han å svømme på egenhånd.

Instruktør i Oslo Idrettslag svømming, Natalia Lefdalsnes, sier det er både lettere og viktig å lære seg å svømme når man er barn.

– Barn elsker vann. De kaster seg ut i det uten å tenke så mye over det. Mens voksne er skeptiske og stiller mange flere spørsmål. Voksne er reddere, og det gjør det vanskeligere å lære seg å svømme som voksen, sier hun.

Tabu

Alle skolebarn skal ha 10 timer med svømmeundervisning i løpet av 4. klasse, men det betyr ikke nødvendigvis at alle er svømmedyktige etter det. Det vet tidligere stortingsrepresentant Saera Khan.

Saera Khan

Tidligere stortingsrepresentant Saera Khan.

Foto: Else Karine Archer / NRK

– Jeg fikk ikke god svømmeopplæring på barneskolen, så jeg lærte meg å svømme i voksen alder. Det er nok et tabu for mange at man ikke kan svømme, men for meg var det ikke det. Jeg fant ut at jeg ville lære meg det, fordi jeg elsker sjøliv. Men for å kunne nyte det, så er det en fordel å kunne svømme, sier hun.

Christopher Bacolod Wiik liker ikke å fortelle at han ikke kan svømme. Han har hatt svømmeopplæring på skolen, men det var ikke nok.

– Vi hadde to timer svømmeopplæring annenhver uke. Det var én lærer på 24 elever. Det er ikke bra.

– Vil du lære deg å svømme?

– Jeg har alltid vært litt redd for vannet. Jeg hadde en kompis som druknet da vi gikk i sjette klasse, så jeg har mye respekt for vann. Men jeg har lyst til å lære å svømme, sier han.

Foreldrene er nøkkelen

Denne uken foreslo Regjeringen å bevilge halvannen million kroner for å forhindre drukningsulykker blant innvandrerbarn. Pengene skal brukes til svømmeopplæring for barn som nylig har ankommet Norge.

Chelliah tror foreldrene er nøkkelen til at flere barn fra flerkulturelle hjem lærer seg å svømme.

– For å få innvandrerbarn til svømmebasseng må man engasjere de voksne. De må lære seg å svømme. Da vil det bli en del av familiekulturen.

Han får støtte av Khan.

– Mine foreldre, som andre foreldre med minoritetsbakgrunn, har dessverre ikke noen kultur for å lære barna å svømme. Hvis jeg noen gang får barn skal de på babysvømming. De skal få det jeg ikke fikk, ordentlig svømmeopplæring, sier hun.

Natalia Lefdalsnes instruktør i Oslo Idrettslag svømming og Rajan Chelliah

Natalia Lefdalsnes instruktør i Oslo Idrettslag svømming og Rajan Chelliah.

Foto: Else Karine Archer / NRK