Hopp til innhold

– Hvorfor får ikke jeg samme informasjon som alle andre?

For mange blinde og svaksynte er det trøblete å reise kollektivt i Oslo-området. Ruter leter etter nye teknologiske løsninger for å bedre informasjonen til synshemmede.

Jon Ivar Dypedal

LEI: Svaksynte Jon Ivar Dypedal er lei av å måtte spørre fremmede om hvilken buss han har gått ombord i.

Foto: Namra Saleem / NRK

– Jeg er avhengig av god informasjon som alle andre. Hvorfor skal ikke jeg få den informasjonen alle andre har tilgang til?

Spørsmålet kommer fra svaksynte Jon Ivar Dypedal (26). NRK er med ham for å oppleve hvordan det er å reise med buss i Oslo som svaksynt.

– Det går som regel greit å være svaksynt, det eneste er at det er veldig upraktisk når det kommer til for eksempel å ta bussen, sier Dypedal.

Målet er 37-bussen, og mens vi venter forteller 26-åringen om utfordringene ved å være svaksynt busspassasjer:

– Akkurat her og nå er det nesten umulig for meg å finne ut hvilken buss jeg skal gå på. Det er liksom litt flaks om jeg går på riktig buss eller ikke. Jeg har gått på feil buss ganske mange ganger.

Refs fra ombudet

Norges Blindeforbund har klaget på mangel på automatisk utvendig holdeplassannonsering i kollektivtransporten.

For to år siden konkluderte Likestillings- og diskrimineringsombudet (LDO) med at Ruter brøt loven om tilgjengelighet og universell utforming. Loven krever at det er tilrettelagt slik at alle kan benytte tjenestene, uavhengig av om man er funksjonsfrisk eller ikke.

Gro Janborg

NY TEKNOLOGI: - Vi ser på ny teknologi som kan gi brukerne nøyaktig informasjon via mobiltelefonen, sier Gro Janborg, kommunikasjonssjef i Ruter.

Foto: Namra Saleem / NRK

Neste år innføres utvendige automatiske opprop på t-banestasjonene. Fortsatt er ingen løsning på plass når det kommer til buss og trikk, men Ruter jobber med saken:

– Vi ser at det skjer mye på teknologiområdet, som vi tror kan hjelpe oss til å finne bedre løsninger, sier Gro Janborg, kommunikasjonssjef i Ruter.

– Vi vet at mobiltelefonen er et viktig hjelpemiddel for mange synshemmede. Nå vil vi utforske hvordan vi kan utnytte mobiltelefonen til å gi disse kundene tilpasset informasjon.

Ruter vurderer også å ta i bruk såkalt Beacon-teknologi, små sendere som kan benyttes til å gi informasjon om for eksempel rutetid eller sanntid via mobiltelefon.

– Jeg venter

– Retten til å ta i bruk offentlig transport gjelder for alle. Da kan det ikke være slik at personer med nedsatt syn risikerer å gå på feil buss eller trikk på grunn av manglende informasjon, sier Elisabeth Lier Haugseth, nestleder hos LDO.

Nestleder hos likestillings og diskrimineringsombudet,Elisabeth Lier Haugseth

FØLGES OPP: - Vi forventer at Ruter følger opp saken mot dem fra 2013, sier Elisabeth Lier Haugseth, nestleder hos Likestillings- og diskrimineringsombudet.

Foto: JON-ARE BERG-JACOBSEN

- Saken fra 2013 er avsluttet fra vår side, men vi legger til grunn at Ruter følger opp og finner løsninger for alle sine passasjerer, sier Haugseth.

Svaksynte Jon Ivar Dypedal synes de nye teknologiske løsningene virker gode, og skulle gjerne testet dem ut.

Har du forståelse for at dette tar tid?

– Ja, det har jeg forståelse for. Men det er to år siden Ruter ble felt av Likestillingsombudet og det har fortsatt ikke skjedd noen ting. Så jeg som bruker venter.