Hopp til innhold

– Fremdeles mye støy med nye E18

I en unik lydlab kan man høre hvor mye støy nye E18 vil lage. Nabo Sveinung Krokan Berg tror ikke ombyggingen vil gjøre stor forskjell på det høye støynivået rundt boligen hans.

Her får han høre hvordan den nåværende og den nye E18 høres ut.

Lyden av E18

Hver dag blir Sveinung Krokan Berg og familien forstyrret av dagens E18. Boligen hans ligger i en så bråkete sone at man bør unngå å bygge boliger der. Han er redd for boligen hans vil komme dårlig ut ved utbyggingen av E18.

Etter Statens vegvesens planer skal E18 vest for Oslo gjøres om til en enorm motorvei. Ombyggingen skal skje mellom Filipstad i Oslo og Drengsrud i Asker kommune.

Nå har Statens vegvesen utviklet et støylaboratorium der man kan høre lydene fra veien før den blir bygget. Slik kan de berørte partene få et tilnærmet realistisk bilde av hvor mange desibel som venter dem om fem til ti år.

Sveinung Krokan Berg er bekymret for hvor mye støy han vil høre fra den nye E18.

Nabo Sveinung Krokan Berg er bekymret for hvor mye støy han vil høre fra den nye E18.

Foto: Siri Vålberg Saugstad / NRK

Inne i lydlaben får Berg høre hvordan lydbildet ved boligen hans er i dag, og hvordan det vil bli med den nye veien. Han synes lydene gir et greit bilde av dagens situasjon.

– Det er ikke lett å sammenlikne inne i et rom med hva man hører ute, men på enkelte dager kan det nok stemme. Jeg merker endring når jeg hører de ulike klippene nå, men jeg vet dessverre ikke om jeg vil merke forskjellen på en vanlig dag, sier naboen.

Laben er en pilot og er kun åpen for beslutningstakere, politikere og kommunene. Ifølge Statens vegvesen er støylaben den første av sitt slag i verden og står på Skøyen i Oslo. Prosjektet har kostet Statens vegvesen om lag 2 millioner kroner.

Et ærlig lydbilde

Svein Røed, prosjektdirektør i Statens vegvesen, mener det er viktig å gi et realistisk bilde av støyen for å skape trygghet og forutsigbarhet.

– Støyrapportene snakker om desibel, men begrepet kan være vanskelig å forstå. I støylaben kan man høre hvordan det faktisk vil bli i fremtiden, sier han. Slik kan det dermed bli enklere for politikere å ta beslutninger som kan ta hensyn til naboer.

Prosjektdirektøren mener støylaben først og fremst skal avklare ulike forventninger. Helt støyfritt blir det ikke.

– Vi er opptatt av å være ærlige og ta naboene på alvor. Noen vil bli glade og overrasket. Andre vil bli skuffet, sier Røed.

Ved hjelp av en terrengmodell og målinger utenfra har de skapt kunstig støy for å gjenskape det de har målt. Man vil også kunne høre lyden fra ulike støysoner i områdene.

– Siden det også er store variasjoner innenfor en støysone har vi tatt dette med i støybildet i laben. I samme støysone vil lydnivået oppleves veldig forskjellig, sier Røed.

Statens vegvesen ønsker å utvikle støyprosjektet slik at metoden kan brukes ved andre prosjekter. I fremtiden ønsker de å presentere en nettversjon eller en app for allmennheten. Før jul kan nysgjerrige sjeler få et inntrykk av hvordan lydbildet vil bli med ny vei på Sandvika kino.

Artikkelen fortsetter under bildet:

Slik kan den nye E18 se ut ved Høvik

Slik kan den nye E18 se ut ved Høvik.

Foto: Statens vegvesen

Den nye E18

Ifølge Nasjonal transportplan vil strekningen mellom Lysaker og Ramstadsletta kunne bygges mellom 2018 og 2023, og ferdigstilles i 2023. Statens veivesen kan ikke forutsi når hele prosjektet vil stå ferdig.

Byggingen skal bedre framkommeligheten på veien og det skal gjøres miljøtiltak som å fjerne trafikk fra overflaten, luftforurensning og støy. Den nye E18 skaper store endringer i både veisystemene og trafikkmønstre.

To lange strekninger av ny 6-felts E18 vil gå under bakken, en tunnel er tenkt mellom Lysaker og Høvik og en annen mellom Blommenholm og Slependen. På den én kilometer lange strekningen over Ramstadsletta ønsker Statens vegvesen at bilene kjører oppe i dagslys som i dag.

Den nåværende E18 skal gå parallelt med den nye veien og ha redusert fart.