NRK Meny
Normal

– For lett å være sykkeltyv

Bedre sykkelparkering er ikke nok for å forebygge sykkeltyverier. Syklene må bli vanskeligere å stjele, og det er syklistenes ansvar, ifølge Bente Moen som har skrevet masteroppgave om temaet.

sykkeltyv

ENKEL OPPGAVE: Produktdesigner Bente Moen tror mange tenker kun sykkel og lite på tyverisikring når de kjøper sykkel.

Foto: Johannessen, Sara / SCANPIX

– Å være sykkeltyv er innbringende. Det krever lite tid og potensialet for et godt utbytte er stort, sier Bente Moen.

Hun har skrevet en masteroppgave ved HIOA og instituttet for produktdesign om hvordan vi kan forebygge sykkeltyverier i det offentlige rom.

Moen mener grep som innendørs sykkelparkering ikke er nok. Hun mener vi heller bør finne ut hvem som har og hvem som tar ansvaret for sykkeltyveriene.

Prioriterer ikke sykkeltyverier

Bente Moen

Bente Moen, produktdesigner.

Foto: Hilde Erlingsen / NRK

– Det er ikke noe mange politidistrikt tar tak tyveriene og da senkes risikoen for å være sykkeltyv. Politiet må sette slike tyverier på agendaen, sier sykkeleksperten.

I fjor mottok Oslo politidistrikt 4.281 anmeldelser av sykkeltyveri og utelukker ikke store mørketall.

Oppklaringen av slike tyverier er én prosent i hovedstaden, men politiet har nå ikke avsatte ressurser til å oppklare flere.

– Sykkeltyverier som er enkelttilfeller kommer langt ned på lista over saker som blir prioritert, sier Arne Solberg, stasjonssjef ved Majorstua politistasjon.

Han beskriver slike tyverier som vanskelig å etterforske, fordi det ofte er få opplysninger å gå etter.

– Vi oppklarer sykkeltyverier, men da faller det ofte inn i oppklaringer av andre saker, som for eksempel beslag av tyvegods, forklarer Solberg.

Glemmer tyverisikring

I arbeidet med masteroppgaven spurte Moen 600 syklister om hvilken sykkellås de ville valgt. Den låsen 68 prosent av de spurte trodde var den sikreste tar i virkeligheten bare fire sekunder å bryte opp.

Moen etterlyser at syklistene tar mer ansvar.

– Mange bruker lang tid å velge sykkel, men får kunder spørsmål om hvordan de skal sikre den, er det mange som stopper opp. I flere tilfeller ender de opp med en billig sykkellås fordi alle pengene er brukt opp på sykkelen, sier Moen.

Sykkellåsen er ikke et high-end produkt som syklene.

– Syklisten først

For å gjøre det mer trygt å bruke sykkelen i Oslo vil kommunen til våren åpne byens første sykkelhotell på Oslo S. De planlegger også flere sykkelparkeringer ved andre kollektivknutepunkt.

Moen håper kommunen ikke bare tenker byutvikling i sine planer.

– Hvis de ønsker at flere skal bruke sykkel, må de tenke på syklistene først. Det er dem de må ha hensyn til, ikke byutviklingen og byplaner.

– Vi vil vil først få på plass sykkelparkeringen på Oslo S, og så bygge parkeringer ved kollektiv knutepunktene i byen. Deretter er det planer om å få på plass mindre, trygge parkeringer andre steder i byen, sier byråd for miljø og samferdsel, Lan Marie Nguyen Berg.