Hopp til innhold

TØI: – For lett å parkere på jobben

Halvparten av Oslos arbeidstakere har gratis parkering på jobben og enda flere i andre storbyer. Det gjør det vanskeligere å få ned bilbruken, mener forskere ved TØI.

Parkering under Oslo rådhus

TILTAK: Et svært effektivt virkemiddel for å redusere bilbruk på arbeidsreiser er å begrense parkeringstilbudet ved arbeidsstedet, skriver TØI i rapporten. I undersøkelsen de har gjennomført blir det klart at bilandelen nesten halveres når det er vanskelig å finne parkering.

Foto: Olav Juven / NRK

Petter Christiansen

RESTRIKSJONER: TØI-forsker Petter Christiansen mener det ikke skal innføres mange nye parkeringsplasser tilknyttet nye bygninger, hvis man ønsker å få ned bilkjøring til jobb.

Foto: Svein Erik Dahl

– Flertallet av dem som jobber i norske byer har gratis parkeringsplasser på jobben, men å endre parkeringstilbudet er et effektivt virkemiddel for å påvirke folk reise til jobben, sier forsker Petter Christiansen ved Transportøkonomisk institutt (TØI).

Rapporten ser på hvordan bilbruken påvirkes av folks parkeringstilbud der de bor og på arbeidsplassen. Det er TØI som står bak rapporten, som er del av et prosjekt for det svensknorske forskningsprogrammet Bisek.

Blant annet kommer det frem at færre parkeringsmuligheter på arbeidsplassene og parkeringsavgift vil få flere til å kjøre kollektivt.

Parkeringsavgift

I Oslo jobber byrådet med å få sentrum innenfor ring 1 bilfritt. I forrige uke vedtok det rødgrønne bystyreflertallet å skru opp p-avgiften og forlenge betalingstiden.

– Avgift på gateparkering kan ha noe for seg. Flere parkerer da gjerne i parkeringshus, det blir mindre behov for gateparkering, og arealene kan brukes til for eksempel sykkelfelt, sier Christiansen.

Dersom hovedønsket er å få ned biltrafikken på vei til jobb, må arbeidsplassene selv på banen.

– Vi ser at parkeringsavgift på jobben får flere til å kjøre kollektivt, så sant tilbudet er godt nok. Vi ser også at dagsavgifter gir større effekt enn månedsavgifter fordi det merkes bedre.

Parkeringsoversikt

FÅ ARBEIDSPLASSER HAR P-AVGIFT: Flertallet av arbeidstakerne som jobber i byene har et godt parkeringstilbud ved arbeidsplassen. Det betyr at det er lett å finne ledig plass og at den er gratis.

Foto: TØI

– Storbyproblem

Inger Elisabeth Sagedal

ÅPEN FOR DISKUSJON: NAF nekter ikke for at parkeringsrestriksjoner fungerer i storbyene. – Men det blir feil å lage nasjonale regler når dette er en storbyutfordring, sier Inger Elisabeth Sagedal.

Foto: Terje Bendiksby / NTB scanpix

Norges Automobil-Forbund (NAF) er ikke fremmed for at for eksempel Oslo innfører parkeringsrestriksjoner.

– Vi vet at både færre parkeringsplasser og parkeringsavgift er med på å få ned biltrafikken, men man må tenke helthetlig. I Oslo må man ikke ramme hverdagsreisen til folk på en unødvendig måte. Da må man legge til rette for innfartsparking, sier kommunikasjonssjef i NAF Inger Elisabeth Sagedal.

Men Sagedal understreker at det som er god politikk i Oslo ikke nødvendigvis er det for resten av landet.

Foreslo å pålegge grunneiere p-avgift

I 2012 foreslo den rødgrønne regjeringen av trafikk- og miljømessige hensyn å gjøre det mulig for kommunene å pålegge grunneiere og andre å innføre betalingsparkering. Forslaget gjaldt både offentlige parkeringsplasser, men også parkering på arbeidsplasser. Samme regjering endte med å trekke forslaget.

– Sannsynligvis ville ikke folk ha jublet over et slik tiltak, men det kunne ha redusert bilkjøring til jobb, sier Christiansen.

I Stavanger kommune har de «en retningslinje i kommuneplanen som sier at avstanden til parkeringsplassen fra boligen skal være minst like lang som avstanden til nærmeste kollektivholdeplass.»

TØI-forskeren sier at avstanden fra bolig til parkeringsplassen har betydning for om folk bruker bilen ofte eller ikke.

– Har man kun gateparkering, uten bestemt plass, ser vi at eier bruker bilen sjeldnere. Det er fordi det tar lang tid å finne parkering.