Hopp til innhold

– Folk flytter ikke til Aurskog-Høland for å bo i blokk

Flere Akershus-kommuner nekter å klumpe nye boliger sammen på bare ett sted i kommunen.

Roger Evjen (Ap), ordfører Aurskog-Høland

BLOKKER PÅ BJØRKELANGEN: De nye blokkene på Bjørkelangen er populære blant folk fra kommunen som ønsker en mer lettstelt bolig, men er ikke det innflytterne etterspør, konstaterer ordfører Roger Evjen.

Foto: Olav Juven / NRK

– Når man ønsker å bo litt mer landlig med god tilgang til skog og mark, så ønsker man også å ha litt mer rom rundt seg, sier ordfører i Aurskog-Høland, Roger Evjen (Ap).

I den nye kommuneplanen som er ute på høring, utfordrer Aurskog-Høland regelen om at 80 prosent av veksten skal skje på Bjørkelangen.

– For et enstemmig kommunestyre er det viktig å tenke flere tettsteder. Vi vil i stedet at 80 prosent av utbyggingen skal skje i kollektivaksen fra Bjørkelangen mot Lillestrøm enten om Løken eller om Aurskog, det vil si tettstedene der bussen allerede går, sier Evjen.

Fagerstrand

Den omdiskuterte 80-20-regelen står i regional plan for areal og transport i Oslo og Akershus, der landkommunene i Akershus har fått tildelt ett eller maksimalt to steder der 80 prosent av alle nye boliger skal konsentreres.

På Nesodden har kommunestyret allerede vedtatt en kommuneplan i strid med den overordnede planen fordi de vil åpne for inntil 1.200 nye boliger på Fagerstrand, 6-800 av dem i nedlagte oljetankanlegget.

Oljeanlegget på Fagerstrand

TANKANLEGG: Da Circle K la ned smøreoljefabrikken på Fagerstrand i 2011, forsvant siste rest av 90 års oljehistorie. I dag ligger anlegget brakk.

Foto: Olav Juven / NRK

– Det får vi ikke lov til, fordi den regionale planen i sin visdom har bestemt at det eneste stedet hvor det skal bygges på Nesodden, er på Tangen, sier ordfører Truls Wickholm (Ap).

Fagerstrand har i dag et dårlig utbygd veg- og kollektivtilbud både til mål internt i kommunen og regionalt. Omfattende utbygging på Fagerstrand vil derfor bli både en lokal og regional miljøutfordring ettersom slik utbygging må forventes å bli mer bilbasert enn på Tangen.

Innsigelse fra Statens vegvesen
Truls Wickhom i tankanlegget på Fagerstrand

FJORDUTSIKT: Oljeanlegget kan bli et utrolig flott boligområde for folk som ønsker å bo nær sjøen og med utsikt over Oslofjorden, sier Nesodden-ordfører Truls Wickholm.

Foto: Olav Juven / NRK

– På Tangen er det allerede ganske fullt, men her har vi lyst til å åpne opp et nytt område som i dag ligger helt brakk fordi det er gammel industri som har vært her.

Mindre bilbasert

Både fylke og stat har fremmet innsigelse mot utbyggingen på Fagerstrand, det vesle tettstedet lengst sør på Nesodden.

Dette er klart i strid med regional plan for areal og transport som legger til grunn at det kun er ett prioritert vekstområde for Nesodden, nemlig Tangen, og at minimum 80 % av bolig- og arbeidsplassveksten skal tas her.

Innsigelse fra Fylkesmannen

– Nesodden kommune utforder selve grunnprinsippet i planen, sier faggruppekoordinator Ingeborg Austreng hos Fylkesmannen i Oslo og Akershus, som passer på at planen blir fulgt på vegne av staten.

Ingeborg Austreng, Fylkesmannen i Oslo og Akershus

UTFORDRER GRUNNPRINSIPPET: Fylkesmannen viser skjønn, men planene på Fagerstrand er for omfattende, sier Ingeborg Austreng. Kommuneplanen for Aurskog-Høland har ikke Fylkesmannen behandlet ennå.

Foto: Olav Juven / NRK

– Det vil være i strid med målet om å få til en mindre bilbasert boligutvikling i Akershus.

Hvorfor er det pekt ut så få punkter i Akershus?

– Grunnen er at man ønsker å konsentrere befolkningsveksten rundt enkelte kollektivknutepunkter slik at disse kan få gode kollektivtilbud og redusere transportbehovet og klimagassutslippene, sier Austreng.

En utvikling der en stor del boligveksten på Nesodden kommer på Fagerstrand, vil gjøre det krevende og kostbart å etablere et tilstrekkelig kollektivtilbud. (...) Fylkesrådmannen er bekymret for at betydelig boligvekst på Fagerstrand vil medføre en tilsvarende vekst i persontransporten med bil.

Forslag til innsigelse fra fylkesrådmannen

Hurtigbåt

Truls Wickholm avviser at nye boligområder på Fagerstrand må bli bilbaserte.

– På Nesodden har vi kjempegod erfaring med å kjøre båt inn til Oslo. På Fagerstrand går det hurtigbåt direkte fra brygga i sommerhalvåret. Å utvide den til også å gå vinterstid, er et miniproblem, sier han.

Hurtigbåt på Fagerstrand

SOMMERBÅT: Hurtigbåttilbudet til Fagerstrand kan enkelt utvides til også å gjelde vinterstid, mener ordfører Truls Wickholm.

Foto: Olav Juven / NRK

Spesielle hensyn

Ordføreren i Aurskog-Høland synes argumentet for full samling på Bjørkelangen faller bort så lenge bussen fra Bjørkelangen også går gjennom tettstedene kommunen ønsker å utvikle.

– Når vi slår oss sammen med Rømskog i 2020, er vi 1165 kvadratkilometer, større enn resten av Nedre Romerike til sammen. Da bør det kunne tas noen spesielle hensyn til hvor folk skal bo.

– Vi er ikke Lillestrøm, vi er ikke Oslo, vi er ikke Sandvika. Vi er Aurskog-Høland, og vi har godt plass, konstaterer Roger Evjen.

Må bruke hodet

Arbeiderpartiets gruppeleder i Akershus fylkesting, Tonje Brenna, kommer partikollegene på ordførerkontorene til dels i møte.

Tonje Brenna

MÅ BRUKE HODET: Fylkespolitikerne bør bruke skjønn i forhold til 80-20-regelen, mener Tonje Brenna.

Foto: Akershus fylkeskommune

– 80-20-regelen bør bestå, men vi bør som politikere vise skjønn og bruke hodet når vi behandler planene i den enkelte kommune. Det er forskjell på Sandvika og Aursmoen, og det må vi ta innover oss.

– For Nesoddens del er det trangt på Tangen, og vi må nok vurdere å åpne for å utvikle andre deler av kommunen. Fagerstrand er åpenbart et sånt område, sier hun.

Fagerstrand arkitekttegning

BOLIGER I SJØKANTEN: Slik er arkitektenes visjon for tankanlegget på Fagerstrand.

Foto: Lie Øyen arkitekter