Hopp til innhold

– Flere kjøpesentre har allerede parkeringsavgift

– Det er allerede en tendens i markedet for parkeringsavgift, sier kjøpesentereier om SVs forslag om å gi kommuner lov til å pålegge arbeidsplasser og kjøpesentere å innføre avgiftsparkering.

Kuben kjøpesenter

HØNEFOSS: Kuben kjøpesenter har parkeringsavgift for å sikre kundene parkering.

Foto: Maria Kommandantvold / NRK

Salto Eiendom eier kjøpesentere over hele landet, blant annet på Bryn i Oslo, i Grimstad, Harstad, Arendal, på Notodden og Sortland. Administrerende direktør Egil Svoren sier at kjøpesentere som ligger i bysentrum ofte har parkeringsavgift allerede.

– Vi må regulere parkeringsplassene med avgift for å sørge for at det er ledige plasser til de som skal inn på kjøpesenteret. Vi gjør det blant annet på Kuben i Hønefoss og på Stortorvet i Kongsberg, sier Egil Svoren i Salto Eiendom.

– Så vi er ikke fremmed for en viss regulering, uavhengig av dette med å begrense biltrafikken.

– Dobler sannsynligheten for å la bilen stå

Transportøkonomisk Institøtt (TØI) driver samferdselsforsking og forsker Petter Kristiansen peker på diskusjonen om butikker i sentrum rammes av at det er avgiftsparkering der, mens det er gratis på kjøpesentrene.

– Ved et sånt forslag vil en i hvert fall utjevne konkurranseforholdene mellom handel i sentrale og ikke-sentrale strøk ved parkering, men selvfølgelig er det også andre forhold som spiller inn, som tilgjengelighet og handelstilbudet.

Når det gjelder å innføre betaling på flere arbeidsplasser sier forskeren at p-avgift er et effektivt tiltak for å påvirke hvordan folk kommer seg til jobben.

– Hvis det tar like lang tid å reise kollektivt som å kjøre bil, og det blir avgift på jobbparkeringen, dobles sannsynligheten for at folk lar bilen stå, sier Petter Kristiansen ved Transportøkonomisk institutt.

– Bor man i Oslo sentrum er det ikke noe problem

Bedriften Perrigo Norge har 12 ansatte i Nydalen. Daglig leder Kathrine Mehlin-Wessel ser det som nødvendig å ha parkering for de ansatte.

– Bor man i Oslo sentrum er det ikke noe problem, men bor man på Eiksmarka tar det lenger tid. Her i Nydalen fins det ikke rimelige kommunale parkeringsplasser, bare dyrere private.

– Men kan ikke de ansatte betale for en parkeringsplass?

– Det er klart de kan betale, men det koster jo penger, da. Det vil påvirke om du har råd til å jobbe der. Det vil være noe man tar med i beregningen før man takker ja til en jobb, sier Kathrine Mehlin-Wessel i Perrigo Norge.

NHO liker ikke p-forslaget

Næringslivets Hovedorganisasjon synes forslaget om at flere må betale for parkering er en dårlig idé.

– Vi er enig i at parkeringstilbudet spiller en rolle når det gjelder å redusere bilbruken, men dette må sees i en mye større sammenheng, sier direktør i næringspolitisk avdeling i NHO, Per Øyvind Langeland.

Han sier at NHO ikke tror at et slikt enkelttiltak har noen særlig effekt.

– Vi tror ikke det vil være særlig treffsikkert. Vi mener også at det å tvinge arbeidsgivere til å ta betalt for ansattparkering er en inngripen i den private eiendomsretten.