Hopp til innhold

– El-taxi er fremtiden

Bellona vil ha alle hovedstadens drosjesåfører over i elbiler og stiller krav til Oslo kommune.

Taxi

Bellona har samarbeidet med Oslo taxi og fått tilgang til data og kjøremønstre. Miljøstiftelsen ønsker en omstilling til elbiler og krever at Oslo kommune tilrettelegger for dette.

Foto: Erlend Aas / Scanpix

I dag presenterer Bellona en rapport med anbefalinger til Oslo kommune om hvordan det kan tilrettelegges for utslippsreduksjoner i taxi-næringen. Nøkkelen er el-taxier.

– En taxi kjører i gjennomsnitt fem ganger så langt som en vanlig personbil, slik at utslippsreduksjonene ved å få el-taxier er veldig store, sier leder i Bellona, Frederic Hauge.

Krav til Oslo kommune

Fredric Hauge

Frederic Hauge, leder i Bellona.

Foto: NRK

Bellona har samarbeidet med Oslo taxi og fått tilgang til data og kjøremønstre.

En omstilling til elbiler vil være mye opp til drosjenæringen selv, men Hauge legger også ansvaret på Oslo kommune.

– Vi mener Oslo kommune har et ansvar gjennom sine innkjøp av taxier, og gjennom å regulere byen og infrastrukturen rundt taxinæringen slik at vi får ladestasjoner, sier han.

Vil bidra

Miljø- og samferdselsbyråd i Oslo kommune, Guri Melby, er glad for Bellonas initiativ og ønsker å tilrettelegge for flere el-taxier.

– Oslo kommune er opptatt av at transportsektoren skal bli utslippsfri, og utslippsfrie taxier er en viktig del av det, sier Melby.

Hun har ennå ikke fått lest rapporten fra Bellona, men sier at Oslo kommune ønsker å bidra til en omstilling i drosjenæringen.

– Vi holder på å undersøke hvordan vi kan stille miljøkrav til drosjenæringen. Det kan vi for eksempel gjøre ved å stille stadig strenger utslippskrav for hvert år slik at næringen får tid til å omstille seg, sier Melby.

– Vi er innstilt på å fortsette med å bygge ut ladestasjoner og vil også videreføre ordningen med at man kan få tilskudd for å bygge ladestasjoner for elbiler, fortsetter hun.

– Gode å kjøre

Frederic Hauge i Bellona tror elbiler vil egne seg svært godt som taxier.

– Når man nå får biler med rekkevidde opp til 40-50 mil, og biler som, med riktig ladeinfrastruktur, kan lade opp til ti mil i timen, så er det store drivstoffbesparelser. De er i tillegg behagelige å kjøre, sier han.

Én sjåfør i Oslo taxi kjører i dag elbil. Erfaringene med den, gjør Hauge optimistisk:

– Den Teslaen som allerede er i Oslo-taxi er det ikke lett å få tur med. Det er mange som ringer etter den.