Hopp til innhold

– En organisering fra hestedrosjenes tid

Anita Myrvang ble skremt av drosjesjåførens oppførsel, og hun er ikke den eneste kvinnen som forteller om seksuell trakassering fra drosjesjåfører. Forbrukerrådet mener en ny samferdselsminister må omorganisere hele drosjenæringen.

Anita Myrvang/Anne Rygg

Så langt i år har Oslo Taxi fått 30 klager på ulike typer trakassering, mens Norgestaxi har fått 6.

Foto: Anette Holth Hansen/Maren Kvamme Hagen / NRK

Hvis «Kjell Olsen» har fått løyve fra fylket må vi ta i mot ham som drosjeeier, selv om vi vet han er ubrukelig. Da får du ingen selvrensing, slik det er i andre bransjer. En dårlig elektriker blir ikke brukt til slutt.

Informasjonssjef Lars Dolva, Oslo Taxi

NRK har laget flere saker om seksuelle trakasseringer i drosjenæringen onsdag, og i løpet av dagen har nye historier strømmet inn. En rekke kvinner forteller nå at de har opplevd liknende trakasseringer fra taxisjåfører i Oslo.

Anita Myrvang ble skremt underveis i drosjen til Lambertseter da sjåføren begynte å spørre henne ut om seksuelle erfaringer. Se videoen nederst i artikkelen.

  • Har du hatt liknende opplevelser? Tips oss her!

– Ny minister må prioritere trygghet

Forbrukerrådet har sammenliknet drosjenæringen i Norge med den i Sverige, Danmark og Irland, og mener hovedproblemet i Norge er mangel på struktur. De har bedt samferdselsdepartementet om en fullstendig omorganisering av drosjemarkedet.

Anne Haabeth Rygg

Anne Haabeth Rygg.

Foto: Forbrukerrådet

– Jeg ser at en ny minister har mange andre ting å gjøre, og det er lett å fokusere på områder der staten bruker store midler. Men dette handler om innbyggernes trygghet, og det må være en viktig oppgave, sier Anne Haabeth Rygg, fagdirektør for offentlige tjenester og samferdsel.

– Ingen andre næringer er organisert slik at du får muligheten til å fortsette i næringen resten av livet. Reglene er ikke endret siden hestedrosjene tid.

I en undersøkelse Forbrukerrådet har gjort oppga 22 prosent at de opplevde det utrygt å ta drosje. Anne Haabeth Rygg mener det er uholdbart at det er så komplisert å fjerne en uegnet ansatt.

– Vi har hatt en situasjonen i flere byer i Norge der politiet har gått ut og advart mot å ta drosje. Det er jo en falitterklæring.

Også drosjenæringen vil at en ny minister tar fatt på saken og går gjennom strukturen i næringen.

– Få politikere orker å sette seg inn reglene

Taxinæringen positive

Lars Dolva.

– Maktforholdene i drosjenæringen er komplekse. Det er få politikere som orker å sette seg ordentlig inn i dem, selv har jeg brukt fem år. Vi håper en ny minister griper tak i regelverket. Er systemet optimalt for samfunnet? Vi inngår jo avtaler for hundrevis av millioner uten gode sanksjoner, sier Lars Dolva, informasjonssjef i Oslo Taxi.

Taxisentraler har dårlige sanksjonsmuligheter. Vi er avhengige av politi og fylke for å få fjernet en sjåfør fra næringen.

Informasjonssjef Lars Dolva, Oslo Taxi.

Drosjesentralen er den største i markedet, og organiserer 2.500 sjåfører. Informasjonssjefen i Oslo Taxi mener drosjeeierne må være sterkere som arbeidsgivere for sjåførerene.

– Ta f.eks en sjåfør som har drevet sex-trakassering. Da er det arbeidsgiver, dvs. drosjeeieren, som må ta affære. Det er her vi ønsker en styrking, at drosjeeieren blir det ansvaret mer bevisst. Men det å si opp en sjåfør får store konsekvenser for den lille bedriften til drosjeeieren, så det skjer ikke. For det er vanskelig å få tak i heltidssjåfører, og dette er en utvikling som har skjedd i hele den vestlige verden.

Drosjenæringen er mange innvandreres første møte med norsk arbeidsliv, og dette kompliserte regelverket er det de møter. Lykke til.

Informasjonssjef Lars Dolva, Oslo Taxi

Oslo Taxi mener at flere biler per drosjeeier er én vei å gå for å øke profesjonaliseringen i drosjenæringen.

– Drosjenæringen er et uklart juridisk område

Hvem har makt til å få fjernet en sjåfør som oppfører seg uprofesjonelt og f.eks driver seksuell trakassering? Reglene er kompliserte, og er i tillegg litt ulike fra fylke til fylke. I punktene under finner du de viktigste.

  • Politiet gir kjøreseddel: Det er politiet, eller politigodkjent opplæringsinstitusjon som f.eks Taxiskolen, som gir sjåfører kjøreseddel. Alle sjåfører må ha kjøreseddel.

– Det er politiet som kan trekke tilbake kjøreseddel, og det skjer. Oslo Taxi har f.eks to til fire slike saker i året. Det kan være alvorlige saker som vold eller voldtekt. Det kan også være gjentakende klagesaker der man ikke blir funnet egnet som sjåfør. Kjøreseddelen kan trekkes tilbake for en periode eller for alltid, sier Lars Dolva.

  • Fylket gir løyve: Det er fylket som kan gi en sjåfør løyve til å eie drosjebil. Fylket kan trekke tilbake løyvet når det finnes en rettskraftig dom, f.eks i voldtektssaker eller skattesnytesaker.

– Drosjesentralene kan ikke la være å ta inn en drosjeeier som har fått løyve fra fylket, sier Lars Dolva.

  • Drosjesentralen gir tilgang til datasystemet: Det er oftest drosjesentralene som eier datasystemene i bilene. Eieren av bilen leier datasystemet av sentralen.

– Oslo Taxi forvalter en merkevare. Vi kan nekte eiere og sjåfører å bruke datasystemet i korte perioder hvis det er saklig grunn, som å vente på en uttalelse fra politiet. Departementet har kommet med retningslinjene for hvor strengt vi kan håndheve dette, fordi vi jo fratar et menneske levebrødet. Det vanlige er 3-7 dager, vi har brukt det opptil 3 uker, men dette er et uklart juridisk område.

Vil ha strakstiltak også

Forbrukerrådet mener at mens vi venter på at politikerene lager et helt nytt regelverk for drosjenæringen må det innføres strakstiltak.

– Mye kan også gjøres innenfor dagens system. Drosjeløyver kan være tidsbegrenset for eksempel, og fylket kan innføre prikkbelastning. Du får fortsette som drosjeeier uten for mange klager, sier Anne Haabeth Rygg.