Hopp til innhold

– Det må bli vanskeligere å kjøre bil

Det er ikke nok å oppmuntre bilister til å la bilen stå, mener lederen for Framtiden i våre hender Arild Hermstad. – Da vil mange andre velge bilen fordi de venter mindre kø.

Tett trafikk på E18 ved Høvik

TETT TRAFIKK: Til tross for NAFs forsøk på å få ned trafikken på E18 retning Oslo, så ble det kø i løpet av morgenen.

Foto: Dang Trinh / NRK

Arild Hermstad er leder i Framtiden i våre hender

STERKERE LUT: Arild Hermstad mener det ikke er nok å oppmuntre bilister til å la bilen stå.

Foto: Øijord, Thomas Winje / NTB scanpix

Lederen for Fremtiden i våre hender Arild Hermstad sier at den eneste måten man kan få ned biltrafikken på er med restriktive tiltak.

– Høyere bompenger, rushtidsavgift og fysiske begrensninger av kapasitet må til, aller helst i kombinasjon med slike tiltak som vi har sett i dag, sier Hermstad.

I dag gjennomfører NAF et trafikkeksperiment på E18, hvor målet er å få ned trafikken. De har oppfordret bilistene til å kjøre kollektivt, og i samarbeid med Ruter og NSB har det blitt satt opp ekstra avganger for å gi plass til flere passasjerer.

NAF er fornøyd med eksperimentet

Inger Elisabeth Sagedal

EKSPERIMENT: Inger Elisabeth Sagedal kaller trafikkeksperimentet en suksess.

Foto: Terje Bendiksby / NTB scanpix

NAF opplyser at Statens vegvesen registrerte en nedgang i trafikken tidlig tirsdag morgen.

– Det har vært snakk om halvering, men det tør vi ikke konkludere med ennå, sa kommunikasjonssjef i Norges Automobil-Forbund (NAF) Inger Elisabeth Sagedal til NRK tidligere i dag.

NRK var selv ute på E18 og registrerte at trafikken ble tettere og tettere i løpet av morgenrushet.

Gulrot og pisk

– Det var et godt forsøk fra NAF og de andre samarbeidspartnerne, men tirsdagens trafikkbilde viser at politikerne må på banen og de må tørre å si nei til tilrettelegging for biler, sier Hermstad.

Han legger til at det ble merkbart færre biler på ring 3, da deler av Smestadtunnelen ble stengt på grunn av vedlikeholdsarbeid.

– Det må bli vanskeligere å kjøre bil. Man må gi bilfeltene til busser og syklister, slik at det blir enklere å velge miljøvennlig og verre å velge bil. Klimapolitikken kommer ikke av flekken om vi utelukkende satser på tiltak som gir folk fordeler. Effekten blir først målbar når vi gjør restriktive tiltak. Gulrot og pisk med andre ord.