– Realiteten er at alle transportmidler er smekkfulle i rushtiden, pendlerparkeringene er fulle, så det blir ikke så enkelt å presse veldig mange flere inn der, sier Gro Buttingsrud Martnes i Norsk Pendlerallianse.
Likevel er det nettopp det politikerne i Oslo og Akershus ønsker å gjøre.
På dager med høy luftforurensning vil de tilby gratis kollektivtransport, finansiert av femdoblede bompengetakster. Ruter har nå utredet konsekvensene av gratiskjøringen.
Mener togstreiken viser at det går fint
Undersøkelsen viser at tilbudet vil sprenge Ruter sin kapasitet.
Mange avganger i rushtiden er allerede fulle og kunder må derfor regne med å bli frakjørt de dagene tilbudet er gratis.
Også NSB vil få store kapasitetsufordringer på sine strekninger.
Oslos miljø- og samferdselsbyråd, Lan Marie Nguyen Berg (MDG), sier folk må belage seg på at det kan bli trangt om plassen de få dagene med så dårlig luft.
– Men vi har jo sett under togstreiken at det er mulig å få enda litt flere inn på de bussene vi har. Selv om det var trangt og ikke veldig behagelig, så må det være sånn på de dagene det er ekstra høy luftforurensing, mener byråden.
Hverken Ruter eller NSB ønsker å kommentere saken.
Kan bli vanskeligere i Oslo
– Jeg håper det blir ingen eller i hvert fall få dager der vi har dette problemet, sier Solveig Schytz (V), leder for samferdselsutvalget i Akershus fylkeskommune.
Flertallspartiene i Akershus går også inn for gratis kollektivtrafikk på de dagene i året da bomtakstene blir femdoblet.
Schytz tror utfordringene kan bli større i Oslo enn i Akershus.
– I Oslo kan gratis kollektivtrafikk noen dager bety at man tar opp passasjerer som ellers ville gå eller sykle. Det er jo ikke ønskelig. For de fleste som bruker kollektivtrafikken i Akershus er reiseveien såpass mye lenger at der er situasjonen litt annerledes, forteller Schytz.
Feil fokus
Martnes i Norsk Pendlerallianse tror ikke gratis kollektivtrafikk og femdobling av prisen i bomringen vil gjøre at flere lar bilen stå.
– Jeg ser at luftkvalitet i Oslo kan være et problem, men da bør man heller ta tak i elektrifiseringen av skip og stimulere folk til å bytte ut gamle vedovner, mener Martnes.
- Les også at Vegdirektoratet mener det samme som Martnes.
Hun mener at det kan gjøres tiltak i kollektivtrafikken, men at det først og fremst er den totale kapasiteten som må forbedres, ikke bare tilbudet på enkelte dager.
– Man må få enda bedre korrespondanser og krysningsmuligheter sånn at folk faktisk sparer tid på å bruke kollektivtransport, sier Martnes.