Hopp til innhold

– Det blir ikke enkelt å presse flere inn der

Politikere i Oslo og Akershus vil tilby gratis kollektivtransport på dager med høy luftforurensning. Ruter sier tilbudet vil sprenge kapasiteten deres i rushtiden.

Overfylt buss

Bussene i Oslo og Akershus var fylt til randen under togstreiken for kort tid siden. Slik kan det bli også på dager med høy luftforurensning.

Foto: Poppe, Cornelius / NTB scanpix

– Realiteten er at alle transportmidler er smekkfulle i rushtiden, pendlerparkeringene er fulle, så det blir ikke så enkelt å presse veldig mange flere inn der, sier Gro Buttingsrud Martnes i Norsk Pendlerallianse.

Likevel er det nettopp det politikerne i Oslo og Akershus ønsker å gjøre.

På dager med høy luftforurensning vil de tilby gratis kollektivtransport, finansiert av femdoblede bompengetakster. Ruter har nå utredet konsekvensene av gratiskjøringen.

Mener togstreiken viser at det går fint

Lan Marie Nguyen Berg

Byråd Lan Marie Nguyen Berg (MDG) mener trange tog og busser ikke er til å unngå.

Foto: Larsen, Håkon Mosvold / NTB Scanpix

Undersøkelsen viser at tilbudet vil sprenge Ruter sin kapasitet.

Mange avganger i rushtiden er allerede fulle og kunder må derfor regne med å bli frakjørt de dagene tilbudet er gratis.

Også NSB vil få store kapasitetsufordringer på sine strekninger.

Oslos miljø- og samferdselsbyråd, Lan Marie Nguyen Berg (MDG), sier folk må belage seg på at det kan bli trangt om plassen de få dagene med så dårlig luft.

– Men vi har jo sett under togstreiken at det er mulig å få enda litt flere inn på de bussene vi har. Selv om det var trangt og ikke veldig behagelig, så må det være sånn på de dagene det er ekstra høy luftforurensing, mener byråden.

Hverken Ruter eller NSB ønsker å kommentere saken.

Kan bli vanskeligere i Oslo

Solveig Schytz

Solveig Schytz (V) i Akershus fylkeskommune håper på få dager med dårlig luft.

Foto: Dag Aasdalen / NRK

– Jeg håper det blir ingen eller i hvert fall få dager der vi har dette problemet, sier Solveig Schytz (V), leder for samferdselsutvalget i Akershus fylkeskommune.

Flertallspartiene i Akershus går også inn for gratis kollektivtrafikk på de dagene i året da bomtakstene blir femdoblet.

Schytz tror utfordringene kan bli større i Oslo enn i Akershus.

– I Oslo kan gratis kollektivtrafikk noen dager bety at man tar opp passasjerer som ellers ville gå eller sykle. Det er jo ikke ønskelig. For de fleste som bruker kollektivtrafikken i Akershus er reiseveien såpass mye lenger at der er situasjonen litt annerledes, forteller Schytz.

Feil fokus

Martnes i Norsk Pendlerallianse tror ikke gratis kollektivtrafikk og femdobling av prisen i bomringen vil gjøre at flere lar bilen stå.

– Jeg ser at luftkvalitet i Oslo kan være et problem, men da bør man heller ta tak i elektrifiseringen av skip og stimulere folk til å bytte ut gamle vedovner, mener Martnes.

Hun mener at det kan gjøres tiltak i kollektivtrafikken, men at det først og fremst er den totale kapasiteten som må forbedres, ikke bare tilbudet på enkelte dager.

– Man må få enda bedre korrespondanser og krysningsmuligheter sånn at folk faktisk sparer tid på å bruke kollektivtransport, sier Martnes.